معرفی محله قلهک تهران

معرفی محله قلهک تهران، مراکز خرید و درمانی

معرفی محله قلهک تهران، مراکز خرید و درمانی

محله قلهک تهران یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین محله های تهران می باشد که در منطقه 3 شهرداری تهران واقع شده است. این محله قدیمی که از نظر بافت و ساختار معماری شرایط بسیار خاصی دارد در طی سالهای بعد از حکومت قاجاریه به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران به حساب آمده و محبوبیت فوق العاده زیادی در میان تهرانی ها دارد. وجود مسجد اعظم قلهک ، موزه آب (بوستان خلیج فارس) ، سینما فرهنگ ، مرکز خرید نگین قلهک ، مرکز خرید نگین ظفر  ، مرکز خرید قلهک ، پردیس قلهک موزه ، شهید بهشتی در این محله سبب شده اهمیت قلهک بیشتر از محله های دیگر شود.

محله قلهک تهران

تاریخچه محله قلهک تهران

اولین مرتبه ای که محله قلهک در تهران به محبوبیت رسید زمانی بود که استانداری تهران تصمیم گرفت به منظور راه اندازی مسیر امام زاده صالح مسیر قلهک را آسفالت کند. بر اساس داده های تاریخی سکنه محله قلهک کمتر از 1000 فرد بوده و از آن به عنوان اولین ده ده شمیران از آن یاده می شده است. تحت تاثیر اینکه در دوران قاجاریه در این منطقه رودهای متعددی جاری بوده خانه های اعیانی ، باغات متنوع و سفارتخانه های خارجی در این منطقه تاسیس شد. یکی از اصلی ترین منابعی که در آن از شرایط تاریخی قلهک صحبت شده، کتاب استاد منوچهر ستوده است که در کتاب خود این منطقه را بدین صورت شرح می دهد؛ “قلهک در دو طرف جاده قدیم شمیران واقع است و محدود است از شمال به تجریش و از جنوب به اراضی چالهرز و داودیه و از مشرق به دروس و از مغرب به تپه‌های الهیه و قسمتی از زرگنده”

ناصرالدین شاه به منظور اینکه بتواند با وزراء و رجال سیاسی در ارتباط باشد تصمیم گرفت تلفن خانه قلهک را راه اندازی کند تا زمانی که در ییلاق می رود با آن ها در ارتباط باشد. این تلفن خانه دومین مرکز برقراری ارتباط با تهران بود و همین مسئله نیز سبب شد اهمیت قلهک بیش از دیگر مناطق شود.

 

دلیل نام گذاری محله قلهک

داده های موجود در مسجد اعظم قلهک نشان می دهد در نزدیکی خیابان شریعتی کنونی که در آن زمان جاده قدیم شمران بود یک قله نه چندان بزرگ بود که ساکنین محله به آن قلهک یا قلعک می گفتند. پس از مدتی و گسترش شهر تهران ساکنین پایتخت نیز این محله را با همین اسم خطاب کردند و باغات نزدیک آن را باغات قلهک خواندند.

محله قلهک تهران

بخش‌های معروف محله قلهک

شاید امروزه تمامی بخش های محله قلهک برای پایتخت نشین های مشهور باشد ولی اگر بخواهیم از دیدگاه سیاسی و اجتماعی به این مسئله نگاه کنیم باید کوچه ده که امروزه از آن به عنوان کوچه سجاد نیز یاد می شود را به عنوان یکی از مهمترین بخش های این محله یاد کنیم. علاوه بر آن کوچه تلفنخانه قلهک یا همان شهید یزدانیان ، باغ سفارت انگلیس و خیابان یخچال از مهمترین بخش های این محله به حساب می آید.

محله قلهک تهران

ساکنان مشهور محله قلهک

افراد بسیار مشهوری در محله قلهک زندگی می کردند که معرفی تک تک آن ها در این مقاله مناسب نیست ولی بر اساس داده های موجود از افراد بسیار مشهور این محله می تواند به سید محمد بهشتی ، مرتضی مطهری و غلام حسین بنان اشاره کرد. به گفته بسیاری از ساکنین این محله کوچه بهشتی و مطهری تحت تاثیر زندگی این دو فرد شاسیته نامگذاری شده است.

محله قلهک تهران

باغ قلهک

در زمان محمد شاه قاجار ملکه وقت انگلستان تصمیم گرفت با طرح درخواستی از پادشاه باغی را در محله قلهک کنونی به مدت 90 سال اجاره کرده و در آن فضایی را در نظر بگیرد تا کارکنان سفارت بتوانند زمان خوشی را سپری کنند. محمد شاه قاجار که نوکر کشور انگلستان بود با درخواست ملکه موافقت کرد و تصمیم گرفت این اراضی را در اختیار آن ها قرار دهد. پس از این درخواست، دولت 17 هکتار زمین را در اختیار دولت وقت انگلستان قرار داد تا در آن کارکنان سفارت بتوانند به راحتی در آن زمان خود را صرف کنند. در این باغ شما می تونید گورستان کمیسیون جنگ‌های مشترک المنافع ، استخر روباز، زمین تنیس، زمین فوتبال و باشگاه اسب سواری را مشاهده کنید.

محله قلهک تهران

قیمت زمین در قلهک

متاسفانه در طی چند وقت اخیر قیمت زمین در تهران با صورت آنی در حال تحول است و انتظار می رود در طول یک سال چندین مرتبه قیمت ها تغییر کنند. از این رو ما در وب سایت هومتیک قصد نداریم قیمت دقیقی را به شما بیام کنیم. بنا به تحقیقات ما قیمت زمین در قلهک به عوامل متعددی مانند نو سازی ، شرایط کوچه ، امکانات داخل ساختمان و از همه مهمتر متراژ بستگی دارد. پیشنهاد می شود پیش از مراجعه حضوری به منظور اطلاع از شرایط محله حتما با برخی از ساکنان صحبت کنید.

محله قلهک تهران

مترو قلهک

یکی از بحث برانگیزترین اتفاقات قلهک بحث راه اندازی مترو این محله بود که با حواشی بسیاری همراه شد. پارک کودک و کتابخانه این محله که از سال 1344 در این ملحه تاسیس شده بود در راستای طرح راه اندازی مترو به کلی تخریب شده و به محل احداث ایستگاه این محله تبدیل شد. این تصمیم دولت و شهرداری وقت که با جنجال های متعددی همراه بود سبب اعتراض بسیاری از ساکنین این محله شد. در نهایت در سال 1388 این ایستگاه با حضور محسن هاشمی و محمد باقر قالیباف راه اندازی گردید.

محله قلهک تهران

مراکز خرید محله قلهک

یکی از دلایلی که در طی چند وقت اخیر محله قلهک بسیار محبوب شده وجود مرامز خرید متعدد در این محله است. شما می توانید مرکز خرید نگین قلهک ، مرکز خرید نگین ظفر  ،مرکز خرید قلهک فروشگاه ، رفاه قلهک را پیدا کرده و نیازهایتان را برطرف کنید.

معرفی محله قلهک تهران

مراکز درمانی محله قلهک

یکی از نقاط منفی در محله قلهک عدم دسترسی درست به بیمارستان ها و مراکز درمانی تخصصی است. یکی از بیمارستان های بسیار شناخته شده بیمارستان ایرانمهر است که سابقه تاسیس آن به 40 سال قبل باز می گردد. در این بیمارستان شما می توانید بخش های CCU و ICU را نیز مشاهده کرده و از خدمات آن بهره مند شوید.

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی محله زعفرانیه تهران

معرفی محله یوسف آباد تهران

معرفی محله فرمانیه تهران

معرفی محله نیاوران تهران

معرفی محله پاسداران تهران

 

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن