کلید برق چیست؟ معرفی انواع کلید برق

معرفی انواع کلید برق در ساختمان ها

فارغ از اینکه در یک خانه پنت هاوس هوشمند زندگی می کنید و یا در یک کلبه چوبی دورافتاده، شاید کلید برق تنها بخش مشترک تمامی خانه ها باشد. هنگامی که در انتهای یک روز کاری سخت به خانه خود بر می گردید، پس از ورود به خانه، اولین کاری که می کنید روشن کردن برق خانه از طریق کلید برق است. در اصل، به هر وسیله ای که برای روشن کردن، مدار برق را راه اندازی کنید، کلید برق گفته می شود. حالا امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم همراه با شما نگاهی به اصلی ترین کلید برق های موجود در بازار ایران انداخته و کمک کنیم بهترین انتخاب را در حین دکوراسیون داخلی داشته باشید.

 

کلید برق چیست؟

دیکشنری آکسفورد کلید برق را بدین صورت تعریف می کند “هر وسیله ای که در یک جریان بسته الکتریکی، مدار را روشن یا خاموش کند، کلید برق گفته می شود”. بر اساس این تعریف، حتی اگر از یک قطعه رسانای کوچک برای قطع و وصل مدار استفاده کنید، آن را می توان به عنوان کلید برق نام برد. با پیشرفت تکنولوژی، این بار برای طراحی کلید برق از روش های نوینی استفاده می شود که می توانند نه تنها جلوه خانه را تغییر دهند، بلکه امکانات متعددی را نیز در اختیار آنها بگذارند.

کلید برق چیست؟

 

نکات ایمنی استفاده از کلید برق

به عنوان فردی که همیشه از برق و وسایل مرتبط ترسیده، در مورد نکات ایمنی در مورد برق، اطلاعات دقیقی را به اشتراک می گذارم. به عنوان مثال اگر از کلید برقی های قدیمی تک پل استفاده می کنید، بهتر است همیشه با دست خشک نسبت به خاموش و روشن کردن وسایل اقدام کنید. در کنار این مسئله، اگر قصد تعویض کلید برق را دارید، حتما از برق کارهای بسیار حرفه ای استفاده کنید و یا اگر قصد دارید خود شما این کار را انجام دهید، از بودن فازمتر اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی استفاده از کلید برق

 

چرا کلید های برق متفاوتی داریم؟

وقتی 9 سالم بود و برای خرید کلید برق به الکتریکی روبروی منزل می رفتم ، اولین سوالی که از من می شد این بود “کلید برق چه مدلی می خوایی؟ اگر این سوال همین حالا از من پرسیده شود، پاسخ درستی ندارم و باید نمونه را به الکتریکی ببرم. تولید کنندگان لوازم الکتریکی در دنیا به دلیل رقابت شدید برای متمایز نشان دادن خود از دیگر تولید کنندگان، تنوع و امکانات زیادی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. به عنوان مثال در سال های اولیه که کلید های برق روانه بازار شده بودند، ما تنها شاهد کلید های تک پل بسیار ساده بودیم (البته مانند عکس پیش رو در خانه های قدیمی و دهه 70 میلادی انگلیسی هنوز نیز دیده می شود). ولی به دلیل نیاز، شرکت ها طرح های جدیدی را بر اساس نیاز مشتریان طراحی کردند و به بازار عرضه کردند.

کلید برق تک پل قدیمی

عامل بعدی، به شدت بر روی تنوع کلید های برق تاثیر مستقیم دارد که بحث کاملا علمی است. بر اساس سیم کشی هایی که در یک ساختمان صورت می گیرد، دو لامپ در یک رده قرار می گیرند که در این صورت برقکار برای تسهیل فرایند، از یک کلید برق دو پل برای خاموش و روشن کردن مدار استفاده می کند.

 

کلید برق صنعتی

از آنجایی که فشار آمپری و ولتاژی بر روی دستگاه های الکتریکی، در خانه های مسکونی استفاده می شود ، در این راستا کلیدهای برقی که در بخش های صنعتی به کار می رود، به شدت قدرتمند تر می باشد. برخلاف خانه ها در بخش های صنعتی از چهار کلید زبانه‌ای، مرکب، اهرمی و غلتکی استفاده می کنند. هر یک از این کلید های برق بر اساس نیازی که یک سیستم صنعت دارد، باید تعبیه شود و عامل زیبایی شناختی، دیگر در این بخش اهمیتی ندارد.

 

کلید برق خانگی

از آنجایی که در خانه های مسکونی افراد، بیشتر از هر چیز به ظاهر یک وسیله دقت می کنند، استفاده از کلید برق ها نیز یکی از مواردی است که به شدت بر روی زیبایی کلی خانه تاثیر دارند. در طی چند سال اخیر رویکردهای دکوراسیونی که در دنیا رواج پیدا کرده، سبب شده شما حق انتخاب های زیادی داشته باشید. به عنوان مثال امروزه به منظور کاهش مصرف برق در خانه های مسکونی، از تکنولوژی NFC برای خاموش شدن جریان برق استفاده می کنند که نیاز به کلید های دستی را به حداقل می رساند.

 

انواع کلید برق

حالا که با مفهوم کلی کلید برق در مصارف خانگی بیشتر آشنا شدیم، بهتر است بر اساس کاربرد و شکل ظاهری، نگاهی به انواع کلیدهای برقی که در بازار موجود است، بیاندازیم. اگر به من بودجه نامحدودی بدهند و بخواهند کلید برق انتخاب کنم، بدون شک کلید های هوشمند شرکت Rere را که متاسفانه در بازار ایران پیدا نکردم، انتخاب می کردم. ولی محصولات فیلیپس نیز در طی چند وقت توانسته توقعات را تا حد زیادی برآورده کند.

انواع کلید های برق

 

کلید تایمر دار

تصور کنید قصد دارید گوشی خود را به برق بزنید و بعد از دو ساعت نیاز دارید که شارژر را از برق بکشید. در این مورد باید از پریزهای تایمرداری استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تا در یک زمان مشخص جریان برق به کلی قطع شود. کلید برق تایمردار هم به همین شکل است که به شما این فرصت را می دهد تا در یک زمان مشخص جریان برق به لامپ یا لوستر را قطع کنید.

 

کلید لمسی (هوشمند)

این کلید، بهترین گزینه برای افرادی که مثل من عاشق تکنولوژی و هوشمندسازی خانه ها هستند، می باشد. در این کلیدهای برق، نه تنها می توانید جریان برق لامپ و لوستر را قطع و وصل کنید، بلکه این امکان برای شما فراهم می شود که شدت نوردهی لامپ را نیز کم و زیاد کنید. البته این کلیدها بر اساس برندهایی که انتخاب می کنید، امکانات نیمه هوشمند را نیز در اختیار شما قرار می دهند. بر اساس تجربه من در این صنعت، کلید های نیمه هوشمند Ghome برای قطع و وصل کردن لمسی یک جریان برق، انتخاب مناسبی می باشند.

 

کلید برق با سنسور حرکتی یا موشن

یکی از متداول ترین روش های خاموش و روشن کردن جریان برق در راهروها است که بر اساس حرکت یک فرد و یا شیء به صورت اتوماتیک جریان برق را روشن می کند. در این روش در کنار یک سنسور حرکتی، یک تایمر قرار می گیرد و سپس بعد از فعال شدن جریان برق، بر اساس زمان بندی سنسور، جریان به کلی قطع می شود.

 

کلید اهرمی

کلید برق محبوب آمریکا و انگلستان در دهه های 10 تا 70 است که به حدی پرفروش بود که در حال حاضر از آن به عنوان یک عنصر کلاسیک در طراحی دکوراسیون یاد می شود. کلیدهای اهرمی، یکی از روش های اولیه در دنیا به حساب می آید که با استفاده از آن، شما جریان برق را قطع کرده و یا مجدد وصل می کردید. هم اکنون در برخی از روستاهای شمال کشور به دلیل مقاومت منحصر به فردی که این پریزها دارند، از این دسته استفاده می شود.

 

کلید بین راهی

شاید نسل جدیدی که این مقاله را مطالعه می کنند، با این سبک از کلید ها خیلی آشنا نباشند، ولی کلید بین راهی وسیله ای بسیار کاربردی می باشد. با استفاده از این کلیدها می توانید جریان برق را از یک بخش مدار الکتریکی به بخش دیگر کنترل کنید. آخرین باری که به عنوان یک دهه شصتی از این وسیله برای خاموش و روشن کردن لامپ استفاده کردم، به زمان چراغ رومیزی های بسیار قدیمی باز می گردد که با کلیدهای بین راهی کار می کردند.

 

کلام آخر

در این بخش همراه با عکس ها تلاش شد برای شما تصویر روشنی از کلید برق ارائه شود . در صورتی که قصد دارید برای خود کلیدها برق را راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنیم گزینه های مختلف را مورد ارزیابی قرار داده و بهترین را بر اساس نیاز انتخاب کنید.

 

مقاله های پیشنهادی:

بهینه سازی مصرف برق در ساختمان

انواع جعبه فیوز برق ساختمان و نحوه نصب

دیمر لامپ چیست؟ کاربرد آن در ساختمان ها

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن