معرفی شهرک غرب تهران

اگر علاقمند به زندگی در یکی از محبوبت ترین محله های تهران هستید بدون شک شهرک غرب نامی درخشان در این زمینه دارد. شهرک غرب یکی از اراضی منطقه ۲ تهران محسوب می شود که ساکنان آن از رفاه و آرامش بسیار بالایی برخوردار هستند، اگر می خواهید این محله را بهتر بشناسید و دلیل محبوبیت آن را بدانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

تاریخچه شهرک غرب

در واقع در سال ۱۳۴۰ در شمال غرب تهران با دستور محمدرضا شاه و استخدام عده ای از با تجربه ترین طراحان و مهندسان آمریکایی دستور برای ساخت یک شهرک مسکونی با امکانات رفاهی بالا به نام، شهرک غرب صادر شد.طراحی و معماری این شهرک براساس مدل نمونه برج‌های مسکونی در آمریکا صورت گرفته بود و دلیل نام گذاری این منطقه تحت عنوان شهرک غرب نیز به همین علت است.

 

در زمان حکومت شاه پهلویی متخصصان و صنعتگرانی که به ایران مهاجرت کرده بودند، در مجتمع مسکونی شهرک غرب و خانه‌های ویلایی که در منطقه ساخته شده بود، ساکن شدند.در آن زمان ها که آمریکایی‌ها اکثریت جامعه ساکن در شهرک غرب را تشکیل می‌دادند، شروع به اقدام و ساخت تاسیساتی از جمله مدرسه، ورزشگاه و امکانات تفریحی کردند و آن ها را گسترش دادند.

 

شهرک غرب به دلیل داشتن شهرسازی متفاوت، برج‌های مدرن و خانه‌های ویلایی که به سرعت در این سال‌ها بنا شدند، تبدیل به یکی نمادهای شهری جدید در ایران شد که به سرعت توانست مردم زیادی را به خود جذب و شیفته ی این معماری و شهرک کند.امروزه نیز مردم شهرک غرب را با خیابان های پهن و استاندارد، تراکم جمعیت مناسب رو به پایین ، آب‌ وهوای خوبی که دارد، امکانات رفاهی و درمانی زیاد و گسترده ، خانه‌های ویلایی با معماری چشم گیر و دسترسی مناسب به اتوبان و بزرگراه های تهران می شناسند و همین ویژگی ها توانسته شهرک غرب را از نظر قیمتی به یکی از گران قیمت ترین مناطق شهر تهران تبدیل کند.

 مهمترین خیابان های شهرک غرب

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در خیابان های شهرک غرب دیده می شود فضای دلباز در حاشیه ی خیابان و عرض مناسب می باشد و البته ترافیک در این محدوده به ندرت به چشم می خورد یا بسیار روان است. شهرک غرب دارای فازهای مختلفی است که در هر کدام از این فاز ها خیابان های مهم و محبوبی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • 1.فاز یک / خیابان‌های مهستان، گلستان، ایران زمین
  • 2.فاز دو / خیابان‌های هرمزان و پیروزان
  • 3.فاز سه / خیابان بدخشان
  • 4.فاز چهار / خیابان‌های زرافشان، فلامک، خوارزم و درخشان
  • 5.فاز پنج / خیابان‌های سیمای ایران و فلامک جنوبی
  • 6.فاز شش / خیابان گل افشان
  • 7.فاز هفت / خیابان‌های سپهر، دریا، صدف، درختی، مطهری، فخارمقدم و سعدی

نکته: خیابان هایی که در فاز ۷ ساخته شده است پس از دوران انقلاب اسلامی ایجاد شده اند.

مهم ترین بلوار های قرار گرفته شده در شهرک غرب

در محدوده ی شهرک غرب بلوار های متفاوتی قرار گرفته است که هر کدام از آن ها با توجه به موقعیت قرارگیری نقش متفاوتی در ارتباط مردم و ساکنین را بر عهده دارند، که در ادامه به هر کدام از آن ها اشاره می کنیم:

  • ۱.بلوار خوردین واقع شده در شهرک غرب: این بلوار که نامش را در واقع از روستای خوردین به یادگار گرفته شده است. بلوار اصلی کمربندی واقع در شهرک غرب می باشد.
  • ۲.بلوار ایوانک واقع شده در شهرک غرب:  بلوار ایوانک در قسمت غرب، شهرک غرب قرار گرفته است و یک بلوار فرعی منشعب شده از بلوار خوردین می باشد.
  • ۴.بلوار دادمان واقع شده در شهرک غرب:  این بلوار که به عنوان بلوار پونک غربی نیز شناخته می شود یک بلوار اصلی و مهم این منطقه است که شرق را به غرب متصل می کند.
  • ۵.بلوار پاک نژاد واقع شده در شهرک غرب:  این بلوار یک پل ارتباطی بین شمال و جنوب می باشد.

نقشه شهرک غرب تهران

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد محدوده شهرک غرب از غرب به سعادت آباد ختم می شود. در اصل بر اساس نقشه شهرک غرب این محله محبوب از سمت غرب به ایوانک و از شمال به بلوار دادمان ختم می شود. شما می توانید محدوده این شهرک را با جزئیات کامل مشاهده کنید.

 

دسترسی به محله شهرک غرب چگونه است؟

 

یکی از مزایایی که شهرک غرب دارد این است، که راه دسترسی متنوع و زیادی به سایر نقاط تهران دارید و به راحتی می توانید در نقاط متفاوت جابجا شوید که به صورت زیر است :

ـ از شمال به محله ی سعادت آباد

ـ از غرب به بزرگراه یادگار امام

ـ از شرق به بزرگراه چمران

ـ از جنوب به بزرگراه شهید همت متصل می شود.

همچنین دسترسی به این محله از طریق بزرگراه همت، بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری ،بزرگراه چمران، بزرگراه نیایش، بزرگراه یادگار امام، ، و بزرگراه حکیم نیز امکان پذیر می باشد.

 

زندگی در شهرک غرب چه مزایای دارد؟

بهترین ویژگی که شهرک غرب را به یک محدوده خوب برای زندگی تبدیل کرده است این است که امکانات گسترده ی رفاهی در اطراف آن به فوور وجود دارد. شما در جنوب شهرک غرب، می توانید با پارک پردیسان، برج میلاد، بیمارستان میلاد در ارتباط باشید.در محدوده شهرک غرب بیشترین تعداد بوستان در یک منطقه، تعداد بسیار زیادی مراکز آموزشی با امکانات بسیار عالی، مراکز خرید و سینما و همچنین تعداد بسیار زیاد بیمارستان‌های مجهز دولتی و خصوصی وجود دارد که توانسته سطح استاندارد زندگی را بالا نگه دارد و آسایش و رفاهی بیشتری را نیز برای مرم پدید آورد.

 

خیابان خوارزم شهرک غرب

از مشهورترین خیابان های شهرک غرب که در کنار آن پارک بسیار زیبایی نیز تاسیس شده است خیابان خوارزم است. خیابان خوارزم به عنوان میزبان خودروهای لوکس و خانه های ویلایی بسیار زیبا شناخته می شود که مثال آن در کمتر بخشی از کشور دیده شده است.

 

شهرک غرب بلوار دادمان

بلوار دادمان که یکی از محبوب ترین خیابان های تهران می  باشد مرز بین دو منطقه محبوب نیز می باشد. بخش جنوبی این خیابان متعلق به شهرک غرب بوده و بخش شمالی آن در محدوده سعادت آباد می باشد. همین مسئله نیز سبب شده است این خیابان برای بسیار جذاب باشد.

 

معرفی مراکز رفاهی و تجاری در شهرک غرب

این شهرک توانسته با داشتن مراکز خرید و مجتمع های تجاری گوناگون با امکانات زیاد از این نظر نیز در رتبه بالایی قرار گیرد، که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

۱.مجتمع تجاری میلاد نور

میلاد نور نامی آشنا برای علاقمندان به خرید و گشت و گذار می باشد که درسال ۱۳۷۸ افتتاح شده است. این مجتمع در کل از ۱۱ طبقه تشکیل شده است که شامل سه طبقه پارکینگ، دو طبقه همکف و شش طبقه ساختمان با نمایی شیشه‌ای و سبز رنگ است. میلاد از نظر تنوع و کیفیت و همچنین لوکس و شیک بودن توانسته از سایر نقاط تهران نیز افراد را به خود جذب کند.

۲. مجتمع تجاری شهرک غرب:

مجتمع تجاری شهرک غرب در بلوار فرحزادی واقه شده است. برای دسترسی بهتر باید بگوییم که در حوالی آن و دقیقا در جنب مسجد جامع شهرک غرب قرار گرفته است و درست در روبه روی آن می توانید میلاد نور را مشاهده کنید. این مجتمع توانسته به یکی از بزرگترین و تخصصی ترین مرکز موبایل ،کامپیوتر ،کنسول بازی ، پرینتر و لوازم جانبی  در محدوده ی غرب تهران تبدیل شود.

۳. مرکز خرید ایران زمین

به عنوان یکی دیگر از مراکز خرید معتبر در شهرک غرب می توان به مرکز خرید ایران زمین اشاره کرد. این مجتمع  در واقع دارای  ۱۰۰ واحد تجاری می باشد که در آن فروشگاه هایی نظیر پوشاک زنانه و مردانه، لوازم خانگی، کیف و کفش، سایل تزیینی و لوازم مرتبط با حیوانات خانیگ و هرآنچه بدان نیاز دارید، پیدا می شود.

۴. مجتمع تجاری گلستان شهرک غرب

این مجتمع در ابتدای خیابان مهستان شهرک غرب قرار گرفته این مرکز خرید با معماری ایرانی و خاص  دارای ۱۸۰ واحد تجاری و اداری می باشد.

۵.پردیس سینمای شهرک

پردیس سینمای شهرک در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را شروع کرد و در واقع یک پردیس سینمایی کامل  و مجهز می بشاد که از  ۱۱ سالن اختصاصی اکران فیلم و یک سالن ویژه تئاتر بر خوردار است. در طبقه پنجم مجتمع پلاتین  قرار گرفته است و تا رسیدن به میدان صنعت  فقط یک مسیر سه دقیقه ای را پیش رو دارید.

معرفی مراکز ورزشی شهرک غرب :

  • ۱.مجموعه ورزشی مهستان / در خیابان ایران زمین
  • ۲. مجتمع ورزشی گلبانگ / در خیابان مهستان
  • ۳. مجتمع ورزشی اکسیژن / که در خیابان سیمای ایران قرار گرفته است از جمله مراکز معروف و مهم این منطقه به شمار می روند.

البته مراکز ورزشی دیگری مانند باشگاه تنیس قدس، پیلاتس ایرانیان، مجموعه ورزشی گلستان وی آی پی، استخر ناوا، باشگاه بانوان ویوا، مرکز آینگار یوگای تهران و…  نیز در این محله قرار گرفته اند.

 چه بوستان هایی در شهرک غرب قرار گرفته است؟

یکی از جذابه هایی که باعث زیبا تر شدن شهرک غرب شده است، قرار گیری چندین بوستان بزرگ و کوچک  در این منتطقه است که اسامی  محبوب ترین آن ها را در زیر برای شما آورده ایم :

  • ۱.بوستان افرا / که به نام پارک پله نیز شناخته می شود و در خیابان مهستان قرار گرفته است.
  • ۲.بوستان کودک /  که در تقاطع بلوار ایران زمین و بلوار خوردین واقع شده است.
  • ۳.بوستان فروردین /  که در  حوالی خیابان سیمای ایران وجود دارد.
  • ۴.بوستان ایران زمین / که محل قرار گیری آن در میدان صنعت بلوار ایران زمین می باشد.
  • ۵.بوستان زرافشان / که در محدوده ی بلوار فرحزادی قرار گرفته است.
  • ۶.بوستان مادر  /  که در جنوب شرقی میدان صنعت قابل مشاهده است.
  • ۷.بوستان سدروس  / که مجددا در بلوار ایران زمین قرار گرفته است.
  • ۸.بوستان سیمای ایران / این بوستان واقع در فاز ۵ شهرک غرب  در خیابان سیمای ایران می باشد.
  • ۹.بوستان سپهر / که در بلوار دادمان  و خیابان درختی جای گرفته است
  • ۱۰. در نهایت بوستان خوارزم/ در خیابان خوارزم از جمله بوستان های واقع  شهرک غرب هستند.

 

  نتیجه گیری:

شهرک غرب یکی از محله های محبوب و گران قیمت واقع در منطقه دو تهران است که از نظر طراحی و ساختمانی بسیار شیک و مدرن است و توسط طراحان امریکایی طراحی و ساخته شده است.در اطراف این محله امکانات آمورزشی و رفاهی به وفور قرار گرفته است و راه دسترسی خوبی نیز به سایر نقاط تهران دارد. اگر علاقمند به زندگی در یک محله خوب و عالی قطعا شهرک غرب بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید :

معرفی شهرک امید تهران

معرفی کامل شهرک اکباتان

معرفی شهرک مسکونی آتی ساز تهران

معرفی شهرک آپادانا تهران

معرفی دهکده المپیک تهران

معرفی شهرک چیتگر

Loading

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن