سوالات حقوقی اپارتمان نشینی

سوالات حقوقی آپارتمان نشینی؛ مسائل حقوقی

با وجود افزایش جمعیت دیگر بیشتر افراد به زندگی آپارتمان‌نشینی، روی آورده‌اند، اما گاهی به‌دلیل عدم آشنایی افراد با قوانین، آرامش لازم برای زندگی در آپارتمان‌ها وجود ندارد. از این رو، اگر افراد با مسائل حقوقی در زندگی آپارتمان‌نشینی آشنایی داشته باشند و هر کسی به مسئولیت خود عمل کند، بدون شک محیطی امن و آرام برای زندگی فراهم می‌شود. در این مطلب، قصد داریم به جواب سوالات حقوقی آپارتمان‌نشینی بپردازیم، بنابراین تا انتهای مطلب همراه هومتیک باشید.

 

نصب دوربین مداربسته

بهتر است بدانید تنها در صورتی می‌توانید در داخل آپارتمان دوربین مداربسته نصب کنید که تمام مالکان در مجمع عمومی به اتفاق نظر در این مورد رسیده باشند. حال اگر در مجمع عمومی نصب دوربین مداربسته به تصویب نرسیده باشد و برخی از مالکان برای نصب دوربین اقدام کنند، عملی غیر قانونی انجام داده‌اند. طبق ماده 6 قانون تملک آپارتمان‌ها، برای کارهای مربوط به بخش مشاعات ساختمان، نظر اکثریت مالکان لازم است.

 

حکم فروش یا اجاره انباری و پارکنیگ به اشخاص ناآشنا

پارکینگ و انباری جزو توابع ساختمان است و مالکان واحدها در این بخش‌ها شریک هستند. بنابراین اگر مالکان واحدها، این بخش‌ها را به افراد خارج از ساختمان واگذار کنند، خلاف قانون عمل کرده‌اند. این در صورتی است که اجاره یا فروش انباری و پارکینگ به ساکنان واحدها مانعی ندارد.

 

آسیب به ساختمان‌های مجاور در اثر تعمیرات

اگر هنگام بازسازی و تعمیرات در ساختمان، به ساختمان‌های کناری یا پایینی آسیب وارد شود، مالک واحد زیان دیده می‌تواند در دادگاه دادخواستی تنظیم کند و مبلغ خسارت را از مالک مقصر طلب کند.

 

هزینه‌های ثابت ارتباطی به زیربنا ندارد

هزینه‌های مربوط به نگهبان، سرایدار و نگهداری تاسیسات و بخش‌های مشترک ساختمان جزو هزینه‌های ثابت است و بین مالکان واحدها به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود، زیرا این هزینه‌ها ارتباطی به زیربنا و طبقه واحد ندارد.

 

حقوق مدیر یا هئیت مدیره ساختمان

فرقی نمی‌کند که مدیر از بین مالکان ساختمان باشد یا خیر، در هر صورت باید حقوق خود را از صندوق ساختمان برداشت کند، تنها در صورتی لازم به پرداخت حق‌الزحمه نیست که مدیر با توافق شرکا، مدیریت ساختمان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای قبول کند.

حقوق هیئت مدیره ساختمان چگونه محاسبه می شوند؟

حقوق مدیر ساختمان ، قانون حق الزحمه مدیر ساختمان

 

نصب پنجره غیر هم‌شکل در آپارتمان

در صورتی که یکی از مالکان، پنجره غیر هم‌شکل با واحدهای دیگر ساختمان نصب کند، مدیر می‌تواند به‌صورت شفاهی یا کتبی به مالک تذکر دهد. اگر مالک به تذکر مدیر توجه نکند، مدیر می‌تواند دادخواستی در دادگاه تنظیم کند تا به‌صورت حقوقی با مالک متخلف، رفتار شود.

 

پرداخت هزینه‌های تعمیرات ساختمان

طبق ماده 10 قانون آپارتمان‌ها، پرداخت هزینه‌های مربوط به تعمیرات دستگاه‌های تاسیسات بخش سرمایشی و گرمایشی ساختمان و کل بنا برعهده مالک واحد است، اما هزینه تعمیرات جزئی، بازسازی و زیبایی محیط با مستاجر است، مگر در قرارداد به‌صورت دیگری قید شده باشد.

راهنمای تقسیم و نحوه پرداخت هزینه های مشاعات ساختمان

 

اجرای تصمیمات مجمع عمومی

همان‌طور که می‌دانید، مدیر موظف است ساختمان را از هر نوع آسیبی حفظ کند. از این رو، تصمیماتی که در مجمع عمومی گرفته می‌شود، در راستای حفظ و اداره ساختمان است و مدیر باید تابع رای تصمیمات در مجمع عمومی باشد. البته در صورتی که تصمیمات اتخاد شده در مجمع عمومی، خلاف قانون تملک آپارتمان‌ها باشد، مدیر موظف به تبعیت نیست.

 

نحوه دعوت از مالکان ساختمان برای شرکت در مجمع عمومی

در قانون برای نحوه دعوت از مالکان ساختمان، روش خاصی تعیین نشده است. از این رو، مالکان می‌توانند در جلسه مجمع عمومی در این مورد به توافق برسند که اعلام جلسه از طریق نصب برگه روی تابلو اعلانات آپارتمان باشد یا به‌‌صورت پیامکی به آن‌ها اعلام شود. به‌طور کلی در پیام مربوط به دعوت مالکان برای شرکت در مجمع عمومی باید علاوه بر تعیین محل جلسه، تاریخ تشکیل مجمع و دستور جلسه نیز ذکر شود.

 

عدم قید پارکینگ در سند

اگر فردی ساختمان را با پارکینگ خریداری کند و پارکینگ نیز در قولنامه یا مبایعه‌نامه ذکر شود، اما قبل از تنظیم سند رسمی مشخص شود که طبق صورت مجلس، آپارتمان فاقد پارکینگ است، بنابر قانون، خریدار می‌تواند معامله را قبول یا فسخ کند یا مابه‌التفاوت قیمت ساختمان با پارکینگ یا بدون پارکینگ را از مالک بخواهد.

اطلاعات بیشتر درباره عدم قید پارکینگ در سند

 

نگهداری حیوانات در مشاعات ساختمان

طبق ماده 3 قانون تملک آپارتمان‌ها، نگهداری از حیوانات در بخش‌های مشترک ساختمان، ممنوع است. اما می‌توان حیوانات کوچکی مانند انواع پرنده، گربه، ماهی و مانند این‌ها را در بخش‌های اختصاصی نگهداری کرد. البته دقت داشته باشید باید نگهداری حیوانات از حد عرف خارج نشود و از لحاظ بهداشتی و سروصدا، برای دیگر مالکان مزاحمتی ایجاد نکند.

 

نصب آسانسور در ساختمان با مخالفت یکی از واحدها

گاهی پیش می‌آید که در یک ساختمان سه طبقه، مالکان طبقه دوم و سوم می‌خواهند در مکانی که از قبل تعبیه شده است برای نصب آسانسور اقدام کنند، اما طبقه اول مخالف است و سهم خود را پرداخت نمی‌کند. حال طبق قانون چهار تملک آپارتمان‌ها، چنانچه، مجموع مساحت‌های طبقه دوم و سوم بیشتر از اول باشد، مخالفت طبقه اول تاثیری ندارد و مالکان طبقه دوم و سوم می‌توانند از طریق قانون پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا قانون سهم طبقه اول را از مالک آن وصول کند.

مطالب بیشتر در رابطه با قوانین استفاده از اسانسور

 

سلب آسایش طبقه‌های زیرین به‌علت برخورد صدای پا یا اجسام دیگر

شاید شما هم این مورد را تجربه کرده باشید که به‌علت برخورد صدای پای ساکنان یا برخورد اجسام دیگر به کف آپارتمان، آرامش از طبقات پایین سلب می‌شود. این مورد به اصول فنی ساختمان ربط دارد و به کل ساختمان ارتباطی ندارد، از این رو مدیر نمی‌تواند این مساله را پیگیری کند. اما هر وقت صدای پا ساکنان طبقه بالا، از حد متعارف خارج شد، مالک طبقه پایینی می‌تواند از دادگاه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

 

ذخیره صندوق ساختمان

همان‌طور که می‌دانید هر ساختمانی به‌دلایل مختلف نیازمند تعمیرات و بازسازی‌های جزئی یا کلی است، ولی زمان این کارها قابل پیش‌بینی نیست. در نتیجه برای این‌که در مواقع اضطراری مدیر ساختمان بتواند شرایط را کنترل کند، ایجاد یک اندوخته کافی در صندوق ساختمان لازم است. ذخیره صندوق ساختمان باید از مبلغ باقی‌مانده از شارژ واحدها برای حفظ و اداره ساختمان جمع‌آوری شود.

 

بیمه آپارتمان در برابر آتش‌سوزی

ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها و ماده 20 آیین‌نامه اجرایی آپارتمان، مدیر را موظف کرده که تمام ساختمان را در برابر آتش‌سوزی بیمه کند و چگونگی تعیین سهم هر یک از مالکان از حق بیمه در این قوانین مشخص شده است.

 

غیبت مالکان در جلسات مجمع عمومی ساختمان

امکان دارد بعد از ارسال دعوت‌نامه همه مالکان نتوانند در جلسه مجمع عمومی حاضر شوند یا تمایلی به شرکت در جلسات نداشته باشند. در این صورت، اگر جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار شود، اجرای تصمیمات اخذ شده برای همه از جمله مالکان غایب الزامی است.

 

گذاشتن کفش جلوی درب آپارتمان

طبق ماده 3 آیین‌نامه اجرایی تملک آپارتمان‌ها، درآوردن و گذاشتن کفش جلوی درب آپارتمان ممنوع است، زیرا علاوه‌بر به‌هم ریختن نظم و زیبایی ساختمان، امکان دارد به‌علت دزدیدن کفش‌ها توسط اشخاص خارج از ساختمان تنش‌هایی بین ساکنان واحدها شکل گیرد. حتی بد نیست بدانید که گذاشتن کمد کفش نیز جلوی درب واحد ممنوع است، مگر این‌که در جلسه مجمع عمومی تصمیم بگیرند که همه واحدها کمد مخصوصی برای کفش جلوی درب قرار دهند.

 

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم به سوالات مهم حقوقی آپارتمان نشینی پاسخ دهیم. با رعایت قوانین، می‌توانید مسئولیت خود را به‌عنوان یکی از اعضای ساختمان به‌درستی انجام دهید و یک تجربه عالی در زندگی آپارتمان برای خود رقم بزنید. در صورتی که در آپارتمان، حقی از واحدها ضایع شد، اصلا نیازی به نگرانی نیست، چون بیشتر کارها از طریق قانون قابل پیگیری است.

 

مطالب بیشتر

قوانین آپارتمان نشینی , منشور زندگی آپارتمان نشینی

آیین نامه انضباطی آپارتمان نشینی؛ باید ها و نبایدها

بررسی ماده 10 قانون آپارتمان نشینی

Loading

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن