مقایسه پارکت و لمینت، تفاوت جنس و ظاهر و قیمت

پارکت در طی چند سال اخیر به انتخاب اول بسیاری از افراد تبدیل شده و برای اینکه بتوانیم گرمایش خانه را بهتر کرده و زیبای خاصی به آن ببخشیم، از این کف پوش های زیبا استفاده می کنیم. با وجود تمامی مزیت هایی که این کف پوش ها به همراه دارند، به دلیل قیمت بالای آن در داخل ایران خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. از این رو ما در ایران به دنبال گزینه های دیگری هستیم که لمینت یکی از بهترین آنها است. لمینت که از آن به عنوان طرح پارکت نیز یاد می شود، کف پوش های ام دی اف شکل هستند که مزیت های فوق العاده ای دارند. با شما دوست دارن وب سایت هومتیک امروز نگاهی به این دو کف پوش می اندازیم.

 

پارکت چیست؟

“پارکت” به نوعی کف پوش گفته می شود که برای ساخت آن از چوب های خام مستحکم استفاده می شود. کفپوش پارکت به دلیل ظاهر متمایز و تزئینی خود، شناخته شده است. معمولاً از انواع مختلفی از چوب از جمله بلوط، گیلاس، گردو و افرا ساخته می‌شود که به شکل‌های کوچک و هندسی مانند مربع، مثلث یا لوزی بریده می‌شوند. سپس این قطعات چوبی در الگوهای خاصی چیده شده و اغلب نقوش یا طرح های تکراری را تشکیل می دهند.

پارکت چیست؟

کفپوش پارکت به دلیل ظرافت و جذابیت خاص خود، مورد تحسین قرار گرفته است. این کفپوش ظرافت و گرما را به فضاهای داخلی می بخشد و آن را به گزینه ای محبوب برای مکان های مسکونی و تجاری تبدیل می کند. به دلیل دوام و طول عمر، کفپوش پارکت می تواند وزن سنگین پا را تحمل کند و اغلب در خانه های لاکچری، هتل ها، سالن های رقص و سایر مکان های مجلل استفاده می شود. می توان آن را با انواع مختلف چوب، پوشش ها و الگوهای مختلف متناسب با سبک های مختلف طراحی داخلی تزیین کرده و به گزینه ای همه کاره و جذاب برای کف خانه تبدیل کرد.

 

لمینت چیست؟

لمینت یک گزینه کفپوش محبوب و مقرون به صرفه است که ظاهر کفپوش پارکت، سنگی یا کاشی را در اختیار شما قرار می دهد. لمینت دارای چندین لایه از مواد است که از طریق یک فرآیند لایه‌بندی با هم ذوب می‌شوند. لایه اصلی معمولاً از تخته فیبر با چگالی بالا (HDF) یا تخته خرده چوب ساخته شده است که دارای پایداری و دوام است. در بالای لایه اصلی، یک عکس با وضوح بالا از سبک کف مورد نظر (به عنوان مثال، دانه چوب، بافت سنگ) وجود دارد که با یک لایه محافظ شفاف پوشانده شده است. این لایه محافظ معمولاً از رزین ملامینه ساخته می شود که کفپوش لمینت را در برابر خراش، لکه، محو شدن و رطوبت مقاوم می کند. برخی از کفپوش های لمینت همچنین دارای یک لایه زیرین اضافی برای ایجاد بالشتک و کاهش صدا هستند.

لمینت چیست؟

کفپوش لمینت به دلیل سهولت نصب معروف است، زیرا اغلب دارای سیستم کلید و قفل یا زبانه و شیار است که اجازه می دهد تخته ها یا کاشی ها به طور ایمن بدون نیاز به چسب در هم قفل شوند. علاوه بر این، کفپوش لمینت، نیاز چندانی به تعمیر و نگهداری ندارد، زیرا به راحتی تمیز می شود و به سطح نگهداری کفپوش های چوبی یا سنگ طبیعی نیاز ندارد. در صورتی که قصد دارید کف پوش های زیبایی را تهیه کنید ولی هزینه خرید پارکت را ندارید، پیشنهاد می کنیم از این کف پوش ها استفاده کنید.

 

تاریخچه استفاده از پارکت

تاریخچه کف‌پوش‌های پارکت به قرن شانزدهم فرانسه برمی‌گردد. جایی که صنعت‌گران با نصب بلوک‌های چوبی کوچک در طرح‌های هندسی با شکل‌های تک تک بلوک‌ها از نظر رنگ و اندازه، طرح‌های استادانه‌ای ایجاد کردند. پارکت از واژه فرانسوی “parquetry” به معنای “محفظه کوچک” گرفته شده است.

تاریخچه استفاده از پارکت

تاریخچه استفاده از لمینت

برخلاف پارکت، لمینت محصول خیلی قدیمی نیست و از دهه 80 میلادی به دنیا معرفی شد. شرکت سوئدی تحت عنوان پرستورپ برای اولین بار در سال 1977 توانست با چند لایه کردن ورقه های ام دی اف طرح شبیه به پارکت را برای قشر متوسط این کشور عرضه کند. این شرکت تحت عنوان پرگو نسبت به توزیع محصولات خود اقدام کرد و از سال 1984 محصولات خود را در اروپا و سپس آمریکا ارائه داد.

 

 

تفاوت پارکت و لمینت در چیست؟

با وجود شباهت های فراوانی که لیمنت با پارکت دارد، این دو مدل کف پوش با هم تفاوت های بسیاری دارند. اولین و اصلی ترین تفاوت این دو در قیمت است. برخی از تفاوت های دیگر وجود دارند که با هم نگاهی به آن ها می اندازیم.

  • ظاهر

پارکت بیشتر به دلیل ظاهر فوق العاده جذابی که دارد شناخته می شود. به دلیل استفاده از چول خام، پارکت ظاهر بسیار جذابی به محل شما می دهد. لمینت نیز ظاهر بسیار زیبایی دارد. در یک بررسی اولیه بسیاری تصور می کنند لمینت تفاوتی با پارکت ندارد، ولی برای افرادی که بسیار ریزبین هستند، ظاهر لمینت با پارکت بسیار متفاوت است.

 

  • مقاومت در برابر آب و حرارت

سطوح لمینت در برابر آب و لکه بسیار مقاوم هستند. نفوذ آب به اتصالات بین تخته ها می تواند باعث متورم شدن لبه ها و هسته تخته فیبر شود. استفاده از لمینت در مناطق مرطوب مانند حمام توصیه نمی شود. کفپوش لمینت دارای مقاومت حرارتی کافی است که می توان آن را روی سیستم های گرمایش از کف نصب کرد. اگرچه استفاده از پارکت در آشپزخانه ها مرسوم است، کاربرد آن برای مناطق مرطوب نیز توصیه نمی شود. کفپوش های پارکتی می توانند در اثر آب از سطح بلند شده و غیر قابل استفاده باشند. می‌توانید پارکت ها را روی سیستم‌های گرمایش نصب کنید، اما توجه داشته باشید که گرم کردن چوب می‌تواند باعث جمع شدن تخته‌ها و باز شدن درزها شود.

  • تمیز کردن و مراقبت

یکی از مزایای اصلی استفاده از پارکت، تمیز کردن آن است. از آنجایی که پارکت را از چوب های خام می سازند، می توانید با استفاده از آب، آن را تمیز کنید. تنها کافی است با یک طی دسته دار نسبت به تمیز کردن پارکت اقدام کنید. متوجه می شوید به راحتی تمامی لک ها از روی زمین پاک خواهند شد. در مورد لیمنت داستان کمی متفاوت است و می توانید با استفاده از محلول های شستشوی کف، آن را تمیز کنید. در صورتی که به این مواد دسترسی ندارید، پیشنهاد می کنیم از محلول آب و کمی سرکه سفید بهره بگیرید.

 

  • دوام و نگهداری

اگر به خانه های قدیمی کشورهای اسکاندیناوی بروید، مشاهده می کنید پارکت هایی که نزدیک به 200 سال پیش در کف خانه ها استفاده می شوند، هنوز نیز بدون مشکل در حال کار کردن هستند. این مسئله نشان می دهد پارکت عمر بسیار طولانی دارد، ولی این مسئله در مورد لمینت صادق نیست! در بهترین شرایط، لمینت می تواند تنها 20 سال دوام بیاورد و این مسئله کیفیت پارکت ها را نشان می دهد.

 

  • نصب

هر دو کف پوش پارکت و لمینت به دلیل ماهیتی که دارند به راحتی در هر خانه ای استفاده می شوند. می توانید حتی با کمترین وسایل ممکن این کفپوش ها را در خانه خود نصب کنید.

  • هزینه

عوامل مختلفی مانند چوبی که استفاده می شود و کشور تولید کننده بر روی قیمت نهایی پارکت ها تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال استفاده از چوب بلوط فنلاندی یکی از گران ترین پارکت ها می باشد. بحث در مورد لیمنت به این حد پیچیده نیست. در کشورهای اروپایی هر متر لمینت معمولا 1 تا 2 دلار هزینه در بردارد و این مسئله سبب شده به انتخاب اول مردم تبدیل شود.

 

  • اندازه

یکی از اصلی ترین روش هایی که می توان برای تشخیص این دو کف پوش استفاده کرد، بحث اندازه آن ها است. معمولا به دلیل ماهیت کلی پارکت، اندازه آن ها تقریباکوچک هستند، ولی لمینت حتی می تواند تا 24 سانتی متر نیز بزرگ باشد.

  • فروش مجدد

یکی از مزیت های استفاده از پارکت، قابل فروش بودن آن بعد از یک دهه استفاده است. تنها کف پوشی که می توانید بعد از استفاده نیز آن ها را به فروش برسانید، پارکت است که همین مسئله استفاده از آن را معقول جلوه می دهد.

 

پارکت یا لمینت کدام بهتر است؟

انتخاب بین پارکت و لمینت به عوامل مختلفی از جمله بودجه، زیبایی شناختی و سبک زندگی بستگی دارد. پارکت معمولاً به عنوان یک گزینه بالاتر در نظر گرفته می شود که از قطعات چوب واقعی ساخته شده است و به طور پیچیده چیده شده اند تا یک الگوی بصری جذاب ایجاد کنند. ظاهری لوکس و اصیل چوبی را ارائه می دهد و آن را به انتخابی عالی برای صاحب خانه هایی که به دنبال ظاهری جاودانه و زیبا هستند، تبدیل می کند. پارکت همچنین بادوام است و می توان چندین بار سمباده و صاف کرد و طول عمر آن را افزایش داد. با این حال، گرانتر از لمینت است و نیاز به نگهداری بیشتری دارد، مانند آب بندی و پرداخت منظم. البته ممکن است بهترین انتخاب برای مناطق با رطوبت بالا مانند حمام و آشپزخانه نباشد.

از سوی دیگر، کفپوش لمینت یک جایگزین مقرون به صرفه است که در ظاهر، از طریق تصاویر با وضوح بالا و لایه رویی محافظ مانند چوب به نظر می رسد. لمینت عموماً در برابر رطوبت و خراش مقاوم‌تر است و برای مکانهایی با رفت و آمد بالا یا جاهایی که ریزش زیاد است، مناسب است. نصب آن نسبتاً آسان است و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. با این حال، لمینت ممکن است فاقد اصالت و گرمای چوب واقعی باشد و نمی توان آن را مانند پارکت بازسازی کرد. در نهایت، تصمیم بین پارکت و لمینت به اولویت‌های شما بستگی دارد، پارکت ظاهری لوکس و زیبا دارد و لمینت گزینه‌ای مقرون به صرفه و کم هزینه است.

مطالب مرتبط پیشنهادی:

معرفی انواع کفپوش ، راهنمای انتخاب و خرید

همه چیز در مورد سیستم گرمایش از کف

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن