نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان مدرن، مواد معماری و ویژگی ها

نمای ساختمان مدرن، مواد معماری و ویژگی ها

وقتی خانه رویایی خود را می سازید، به راحتی می توانید در مورد مبلمان و دکوراسیون زیبایی که برای آن تهیه می کنید، فکر کنید. اما قبل از اینکه حتی به آن بیندیشید، مهمترین جزئیات خانه خود یعنی نما را فراموش نکنید. در حالی که معمار شما مسئول ایجاد نما خواهد بود، شما باید از طراحی کلی راضی باشید، زیرا تا زمانی که در آنجا زندگی می کنید، نما اولین چیزی است که خواهید دید! در ایران از زمان های قدیم معمار ها توجه بسیار زیادی به نمای ساختمان می کردند و همیشه سبک های به روز را برای خوب جلوه دادن خانه خود به کار می گرفتند. امروزه با گسترش اینترنت و آشنایی با سبک های مدرن، بسیاری از معمار های ایرانی نیز این سبک را برای طراحی نما استفاده می کنند و همین مسئله سبب شده امروز ما در وب سایت هومتیک نگاهی به مهم‌ترین سبک های مدرن در دنیا انداخته و با شما در این مورد صحبت کنیم.

معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن، با الهام از جنبش مدرنیسم، با تعدادی تغییرات معماری در طول دهه‌ها، یک سبک معماری از قرن بیستم به شمار می آید که در اروپا در واکنش به پیشرفت های سریع تکنولوژیکی و انقلاب صنعتی که در حال وقوع بود ظهور کرد. برخلاف سبک‌های احیاگر، مدرنیسم بر فرم بر عملکرد، کم یا بدون تزئینات و ایجاد فضاهای مینیمالیستی تأکید می‌کند که فضای باز را به داخل خانه می‌آورد. در حالی که دوران ظهور این سبک معماری گذشته است، محبوبیت مستمر آن غیرقابل انکار است. برای دریافت ایده ای از آنچه که مستلزم آن است و چگونه می توان یک خانه به سبک مدرن را تشخیص داد، به خواندن ادامه دهید تا ویژگی های مشترک معماری به سبک مدرن را کشف کنید.

 

مواد معماری مدرن

مدرنیسم در زمانی آغاز شد که انقلاب صنعتی و پیشرفت های تکنولوژیکی در معماری به سرعت اتفاق می افتاد. با افزایش مکانیزاسیون، تولید انبوه و در دسترس بودن مواد مدرن مانند فولاد، آهن، شیشه صفحه و بتن افزایش یافت. به لطف دوام باورنکردنی و تطبیق پذیری طراحی، این مواد هنوز هم امروزه به شدت مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، فولاد به لطف یکپارچگی ساختاری استثنایی خود، به معماران اجازه می‌دهد تا طرح‌های معماری انتزاعی بلندتر و جسورانه‌تری ایجاد کنند که قبلا غیرممکن بود. در عین حال، فولاد در معماری مدرن به طور طبیعی بازتابنده است و به معماران این امکان را می‌دهد تا نمای ساختمان‌هایی را ایجاد کنند که درخشندگی داشته باشند.

بتن نیز تقریباً به همین دلایل محبوب است. اگرچه بازتابنده نیست، اما دوام استثنایی و پالت رنگی محدودی دارد، به این معنی که به جای رقابت با منظره، با آن ترکیب می شود. شیشه همچنین در معماری مدرن به طور سخاوتمندانه ای برای ورود نور طبیعی به فضا استفاده می شود. استفاده از موادی بادوام ساختاری مانند فولاد در فضای داخلی ساختمان، به معماران اجازه می دهد که هنوز هم آزادی ایجاد دیوارهای خارجی غیرسازه ای را که از چیزی جز شیشه ساخته شده اند، می دهد.

مصالح سنتی مانند چوب در معماری مدرن اما به روشی بسیار ساده استفاده می شد. به عنوان مثال، به جای نقاشی، چوب فقط برای نشان دادن زیبایی طبیعی آن رنگ آمیزی می شود. به طور خلاصه، مدرنیسم از موادی با دوام و تطبیق پذیری استثنایی استفاده می کند به طوری که می توان آنها را تقریباً در هر طرحی قالب بندی کرد.

 

ویژگی های نمای معماری مدرن

خانه‌های سبک مدرن، طرح‌های متمایزی به خود می‌گیرند که بسیار چشم‌نواز هستند. به عنوان مثال، خانه‌های سبک مدرن به‌جای پایانه‌های شیروانی یا سقفی، سقف‌های مسطح با خطوط زاویه‌دار و برآمدگی‌های وسیعی دارند. این سقف‌ها بر اصل فرم بیش از عملکرد بیشتر تأکید دارند، زیرا نه تنها از

نظر بصری جذاب هستند، بلکه به لطف جهت افقی خود می‌توانند به راحتی به فضاهای کاربردی تبدیل شوند. نمای ساختمانهای مدرن اغلب دارای نمای بیرونی سفید شده یا پالت های رنگی محدود هستند.

  1. نمای مدرن با خطوط سقف تخت

خطوط به خصوص خطوط سقف صاف و خطوط عمودی قوی براق از ضروریات هر نمای مدرن است. اگر در محله های شمال تهران قدم بزنید، بدون شک متوجه ویژگی های هوشمند، ساده، مینیمالیستی و چشمگیر خواهید شد. با اتکاء به همین تعریف است که در معماری مدرن تلاش می شود تمامی فضاها را به یک خانه مدرن تبدیل کرد. مجموعه ای از نمای خانه های زیبای مدرن محله نیاوران در تهران شامل برخی از شیک ترین خطوط سقف تخت است که تا به حال دیده اید.

 

  1. نمای مدرن با مصالح ترکیبی

مصالح ترکیبی در برخی از متداول‌ترین طرح‌های نمای معماری کنونی به چشم می‌خورد. خانه‌های آجری سنتی به دلیل ظهور مصالح ترکیبی از انواع روکش‌ها و سبک‌ها، که شامل طرح‌های منحصربه‌فرد و اشکال غیرعادی است، کنار گذاشته می‌شوند. شاید در ابتدا استفاده از این مصالح ترکیبی کمی برای شما بی معنی باشد، ولی هنگامی که آن ها را به یکدیگر ترکیب می کنید، نتیجه کار فوق العاده شده و طرحی فراتر از انتظار را مشاهده می کنید.

 

  1. نمای مدرن با استفاده از پالت رنگ متلون

خاکستری، سیاه، سفید، خنثی، خاکستری، دودی، تک رنگ… یک نمای مدرن ترکیبی از رنگ‌ها و رنگ‌های بد خلق را در پالت رنگ بیرونی خود گنجانده است. در ایران تحت تاثیر مسائل فرهنگی، این ترکیب رنگ ها بسیار کمتر از دیگر کشورها می باشد و بیشتر با استفاده از نورپردازی های خاص است که نمای مدرن خانه را متغیر می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

دکوراسیون لابی ساختمان مسکونی

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن