هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

هزینه تعمیر و سرویس پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟

در گذشته جهت گرمایش واحد های مسکونی موجود در آپارتمان ها از موتور خانه استفاده می کردند . هزینه بر بودن تجهیزات و نصب موتورخانه ها از یک طرف و از طرف دیگر مشکل تامین سوخت و نگهداری آنها نیز بر مشکلات می افزود . حال با آمدن پکیج ها می توان تصور کرد تعمیر یک پکیج تا چه اندازه ساده تر از تعمیر یک موتورخانه با حجم بزرگ و پیچیده است. همچنین در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود . اما مشکل اساسی زمانی پیش می آید که مستاجر و موجر بر سر هزینه تعمیر آن دچار اختلاف می شوند. یکی از مزایایی مهمی که می توان برای پکیج های دیواری نام برد می توان به اندازه کوچک آن در مقایسه با آبگرمکن های زمینی و موتور خانه ها اشاره کرد و از مزایای دیگر آن می توان به فراهم کردن همزمان آب گرم و گرمایش ساختمان اشاره کرد و از طرفی هزینه این نوع پکیج ها در مقایسه با دو مورد قبلی خیلی کم تر است . در واقع پکیج به عنوان یک تأمین‌ کننده سیستم گرمایش شوفاژها و تأمین دائمی آب گرم مورد نیاز منازل و ساختمان‌ها بکار برده می‌شود ، که در سالهای اخیر بجای شوفاژ خانه در ساختمان ها الزامی شده است . در این مقاله خواهیم دانست که هزینه های تعمیراتی پکیج بر عهده مستاجر است یا صاحب خانه ؟

 

هزینه تعمیرات پکیج بر عهده مالک است یا مستاجر ؟

آنچه در قانون تملک اپارتمان ها و ماده 486 قانون مدنی آمده است به این موضوع می پردازد که صاحب خانه موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد. اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت هزینه تعمیرات است . برخی مواقع پیش می آید که در پرداخت هزینه های تعمیراتی ساختمان بین صاحب خانه و مستاجر اختلاف نظر پیش می آید همین موضوع می‌تواند باعث درگیری بین طرفین شود . مستاجر معتقد باشد که مالک باید از هزینه‌ای که بابت پرداخت اجاره دریافت می‌کند، مبالغ هزینه تعمیرات را کم کند. از طرف دیگر، مالک خانه به احتمال زیاد بر این عقیده باشد که مستاجر که در خانه زندگی می کند و مسئول خرابی‌هایی که وی باعث آن‌ها شده است، نیست و خانه را همان‌طوری از مستاجر تحویل خواهد گرفت که به وی تحویل داده است . اگر بصورت عادلانه به قضیه بنگریم هر دو طرف تا حدودی درست می گویند و نمی توان تمام هزینه ها ی تعمیراتی را بر عهده ی یکی از طرفین قرار داد . در بررسی نحوه تقسیم هزینه‌های مربوط تعمیرات بین موجر و مستاجر با توجه به قوانین موجود: در صورتی که در ملک اجاره داده‌ شده عیبی بوجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه‌های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می‌شود .

 

هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده‌ مستاجر است و هزینه‌ تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است . تشخیص هزینه‌های جزیی یا فرعی از هزینه‌های کلی و اساسی ، تابع عرف است ؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه‌های مرتبط با سرویس کاری سالیانه به عهده مستاجر است و هزینه‌‌ های مرتبط با مشکلات جدی بر عهده مالک قرار دارد .

 

پکیج چیست و چه کاربردی در منزل دارد ؟

در گذشته صاحبان مجتمع های مسکونی از یک موتور خانه جهت سیستم گرمایشی کل ساختمان استفاده می کردند که این نوع سیستم ها به مرور زمان دچار فرسودگی و آسیب می شدند که نیازمند نگهداری و وارسی مستمر بودند . موتور خانه علاوه بر هزینه بالا به مکان جداگانه ای از جمله یک اتاق یا انبار نیاز داشت و محیط زیادی را اشغال می‌کرد . از طرفی پکیج نصب شده مختص یک واحد می باشد و بین دیگر واحد ها مشترک نیست که این به نوبه ی خود باعث کاهش اختلاف و سوء ظن ها بین مستاجر و صاحب خانه و تیم مدیریتی ساختمان در زمینه پرداخت هزینه های تعمیراتی می شود . پکیج یک سیستم گرمایشی مانند آبگرم کن است که هم وظیفه آبگرمکن و هم موتور خانه را انجام می‌دهد . در جواب پکیج چیست بهتر است بگویم که نوعی سیستم گرمایشی بسیار پر کاربرد و پرطرفدار است که باعث حذف موتور خانه‌ها و همچنین آبگرمکن در منزل شما شدند . از پکیج به طور کلی می توان بعنوان سیستم گرمایشی‌ و گرم کردن آب مصرفی واحد مسکونی استفاده کرد . هزینه های تعمیراتی پکیج در مقایسه با تعمیر موتور خانه های قدیمی خیلی مقرون بصرفه است .

 

پکیج چه نوع سوختی مصرف می کند ؟

پکیج هم مانند سایر سیستم های گرمایشی از یک منبع سوختی استفاده می کند و باعث گرم شدن آب می گردد . گاز و برق بعنوان سوخت مصرفی در پکیج های جدید استفاده می شود . با وجود اینکه در این نوع سیستم ها از دو نوع انرژی استفاده می گردد اما در مقایسه با سیستم های گرمایشی قدیمی مثل بخاری و شوفاژ و… از میزان انرژی کمتری استفاده می کنند . منظور از اینکه می‌گوییم کم مصرف است این است که نسبت به کاربردی که دارد کم مصرف است چرا که هم آب گرم مصرفی منازل را تامین می‌کند و هم آب گرمی‌ که برای گرم کردن محیط به واسطه رادیاتور و شوفاژ مورد نیاز است را تامین می‌کند . از طرفی استفاده از پکیج باعث می شود تا هزینه های جاری یک واحد مسکونی پایین تر بیاید . وقتی مستاجر خانه را تحویل می گیرد باید از سالم بودن پکیج و تمام متعلقات آن مطمئن شود تا بعد ها در پرداخت هزینه های تعمیراتی با صاحب خانه به مشکل برنخورد .

 

پکیج چه موقع نیاز به تعمیر پیدا می کند ؟

افراد ساکن در یک واحد مسکونی بخصوص افرادی که مستاجر هستند باید به علت خرابی پکیج واحد خود آشنایی داشته باشند تا بدانند این خرابی ها ناشی از عملکرد آنان است یا علت دیگری می تواند داشته باشد از طرف دیگر مشخص میشود که پرداخت هزینه های تعمیراتی به عهده ی آنان است یا صاحب خانه . در این بخش علت خرابی پکیج توضیح داده می شود تا متناسب با آن تعمیرات لازم انجام شود .

 

1- سرد و گرم شدن آب

برای مثال بعضی مواقع امکان دارد که پکیج آب را گرم نکند در این حالات باید به این نکته توجه کنید که علت گرم نکردن آب بوسیله پکیج چه می تواند باشد و سپس برای تعمیر آن اقدام کنید . یکی از علت‌های سرد و گرم کردن آب پکیج جرم گرفتن لوله‌ها است که اجازه ورود آب را به درستی نمی‌دهد و باعث بروز اختلال در عملکرد پکیج می‌شود . راه حل رفع آن این است که با استفاده از مواد شوینده جرم گیر لوله‌ها را شستشو دهید و پس از آن با آب تمیز بشوید و دوباره لوله کشی را ببندید .
در برخی موارد علت آن فشار کم آب است که نیاز به تعمیر ندارد . پس برای تعمیر بهتر است ابتدا علت را جویا شوید و سپس اقدام به تعمیر کنید که در برخی موارد اصلا نیاز به تعمیر نمی‌باشد. در صورتی که توانایی تعمیر پکیج خود را ندارید می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید .

 

2- انفجاری روشن شدن پکیج

دلیل این مشکل می تواند موارد زیر باشد

2-1- تنظیم نبودن فاصله الکترود جرقه زن با مشعل

2-2- تنظیم نبودن فشار گاز

در بعضی مناطق و در بعضی فصول سال فشار گاز کم و زیاد شده و یا دچار نوسان می شود

2-3- اگر فشار اولیه گاز زیاد باشند باعث انفجاری روشن شدن پکیج می شود

2-4- خرابی دودکش

اگر محصولات احتراق نتوانند به خوبی از دودکش خارج شوند دلیل مهمی برای انفجاری روشن شدن پکیج می تواند باشد .

2-5- ضعیف شدن برق شهری

2-6- مسدود شدن سوراخ های مشعل در اطراف جرقه زن در اثر کار کردن شعله و تولید ریز غبار ها این مواد روی سوراخ های مشعل نشسته و از نشر مناسب و مساعد گاز جلوگیری می کنند .

2-7- کثیفی سر الکترود جرقه زن

الکترود جرقه زن به دلیل آنکه برای مدت های طولانی داخل آتش است قسمت نوک الکترود اکسید شده و توانایی جرقه زدن کاهش پیدا می کند .

2-8- کافی نبودن اکسیژن کافی جهت عمل احتراق برای این کار معمولا در پکیج ها دو تا درپوش بالای پکیج تعبیه شده آنها را باز کنید .

 

نحوه سرویس پکیج

با توجه به اهمیت این دستگاه ها در زندگی روزمره باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که باعث بهبود کارایی و افزایش طول عمر این دستگاه ها گردد . سرویس بهترین راه برای حفظ و نگهداری پکیج ها بوده و همینطورباعث جلوگیری از خسارات احتمالی و پرداخت هزینه های سنگین دیگر می شود .

سرویس پکیج باید هر ساله انجام شود البته در مناطقی که آب آن جا دارای املاح معدنی بیشتر است باید هر شش ماه یک بار انجام شود . نحوه سرویس پکیج اینگونه است که باید لوله‌های آب بررسی شوند و در صورتی که رسوب گرفته اند با مواد شوینده قوی و یا اسید شسته شوند و پس از آن با آب به صورت تمیز شستشو داده شوند . پس از اینکه سرویس لوله‌های آب را انجام دادید باید دود کش را بررسی کنید که تکان نخورده باشد و گاز را به داخل محیط پس دهد و یا اینکه شیء خارجی آن را مسدود کرده باشد .

پس از اینکه سرویس این دو را انجام دادید اتصال گاز به پکیج را برسی کنید و آن را محکم کنید . وقتی تمام این کار‌ها را انجام دادید و از اتصالات آن‌ها مطمئن شدید می‌توانید پکیج خود را روشن کرده و دوباره از آن استفاده کنید .تمام این موارد حتما باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود . برای جلوگیری از خرابی بیشتر و پرداخت هزینه های سنگین تعمیراتی موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1- تلاش کنید درجه گرمایش پکیج را تا آخر زیاد نکنید

2- اگر پکیج در داخل منزل قرار دارد بهتر است نزدیک ترین پنجره به آن را باز کنید تا پکیج کارکرد بهتری داشته باشد .

3- برای جلوگیری از خسارات ناشی از نوسانات برق حتما از محافظ برق استفاده کنید تا به برد پکیج آسیبی وارد نشود .

4- اگر چند وقت یکبار فشار پکیج کم میشود حتما با سرویسکار تماس بگیرید

5- اگر پکیج شما بدون فن است حتماً در پشت بام کلاهک دودکش نصب کنید

6- در پشت بام یک مترو نیم به ارتفاع دودکش خود اضافه کنند

7- در تابستان شیرهای رفت و برگشت پکیج و شیرهای رادیاتور را نیازی نیست ببندید

8- توجه کنید به هیچ وجه در فضای بالای پکیج چیزی قرار ندهید

9- نهایتاً دو سال یکبار اسید شویی انجام دهید و نگذارید پکیج معیوب شود

10- نصب فیلتر آب و صافی برگشت در مسیر شوفاژ ها بسیار کمک کننده است

11- از سرویسکار بخواهید تا شعله پکیج را تنظیم کند و کیفیت دودکش را کنترل کند

 

نتیجه گیری

با توجه به مطلب فوق باید گفت پکیج یکی از ضروری ترین امکانات واحد مسکونی می باشد. امروزه نبود پکیج در یک آپارتمان واقعا قابل تصور نیست. با این حال برخی از موجرین هنوز از موتورخانه استفاده می کنند اما ساختمان های جدید ساخت همگی دارای پکیج هستند. عرف در اختلاف بین موجر و مستاجر بر سر مسئله هزینه های تعمیر پکیج حکم می کند. باید دید هزینه ایجاد شده جزء هزینه های اساسی می باشد یا از هزینه های کم و جزئی است.

 

پیشنهاد

اپلیکیشن مدیریت ساختمان هومتیک با دسترسی به مختصصین زیادی در سراسر کشور ، بهترین تعمیرکاران پکیج را در اختیار ساکنین قرار می دهد. مدیریت ساختمان می تواند با این اپلیکیشن موبایلی در کمترین زمان با افراد مجرب و مورد اعتماد در زمینه تعمیرات صحبت نموده و از ایشان برای تعمیر بخش خورد نظر دعوت کند. همچنین ساکنین می توانند هماهنگی های لازم جهت حضور تعمیرکار را در هومتیک با مدیر ساختمان انجام دهند.

 

 

مطالب پیشنهادی:

هزینه تعمیر جک درب پارکینگ با مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر ؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

هزینه تعمیر کولر بر عهده مستاجر است یا موجر؟

 

Loading

5/5 - (4 امتیاز)

۹ در مورد “هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر یا مالک؟”

  1. سلام
    اقا من یک سال هست که از پکیج استفاده میکنم ولی در مجتمع ۲۴ واحدیه ما میخاهند موتورخانه را تعمیر کنند . حالا میخام بدونم ایا منهم باید هزینه تعمیر را بدهم یا نه
    با توجه به اینکه من از شوفاژ و اب گرم موتورخانه استفاده نمیکنم
    ممنونم از پاسخگویی دوستان

    1. ادمین هومتیک

      با سلام ، چون منبع انرژی شما از پکیج تامین میشه بنابراین هزینه موتورخانه بر عهده شما نیست.

  2. با سلام با عنایت به قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن ( ماده ۴ فصل دوم – قسمت های مشترک ) ( بخش دوم – تبصره واحده ماده ۲۳ و ماده ۲۵ فصل سوم ) و نیز ماده ۴۹ و ۵۰ و ۴۸۳ و ۴۸۶ و ۴۹۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، بر عهده مستاجر یا استفاده کننده نمی باشد و مالک یا موجر موظف به پرداخت هزینه های مربوطه است.

    1. بله به شرطی فرمایش شما درست هست که در قرارداد اجاره نامه هزینه شارژ بر عهده مستاجر گذاشته نشده باشد

  3. فیلتر پکیج ساختمانی که یک خانواده از آن استفاده میکند توسط مستاجر یا خانواده ساکنش ،تعویض شده است.هزینه تعویض و تعمیر فیلتر حدود ۷۰۰ هزار تومن شده است..حال بحث بر سر پرداخت آنست لطفا بصورت صریح و کوتاه بفرمائید کدام یک !موجر یا مستاجر، موظفند هزینه ی فیلتر را بپردازند ؟

  4. سلام،پنج ماه قبل خانه اجاره کرده ام،متاسفانه صاحبخانه یک سال و نیم قبل پکیج را سرویس کرده است ، و میگوید که یا الان یا وقتی که خواستی خانه را تحویل دهی باید اسید شویی کنی.این حرف او درست است؟

  5. با سلام..
    من حدود ۸ ماه پیش خونه رو اجاره کردم وپکیج کار میکرد.. اما هفته یک بار فشارش میرفت روی صفر و خودم تنظیم میکردم… حدود یک ماه پیش کلا از کار افتاده و شعلش روشن نمیشد .. تعمیرکار گفت مشکل از مبدل وباید عوض بشه… وقتی مبدلو باز کرد دیدیم که قبلا لحیم شده بود وخیلی پوسیده است…… صاحب خانه گفت که باید جز از هزینه بدم اما هنوز ندادم… پکیج بعدش روشن میشد اما آبش ضعیف بود وشعلش خاموش روشن میشد… تعمیرکار دوباره آوردم وسرویسش کرد ومبدل ثانوی اسیدشویی کرد که خیلی کثیف بود وهزینشو من دادم… الان بازم مشکل شعله داره که تعمیرکار بازم اومد وتستش کرد تا فهمید مشکل از برد پکیج…. تعمیر برد یا تعویضش به عهده مالک یا من؟؟؟

    1. در حالت کلی هزینه تعمیراتی که بالاست با توافق طرفین انجام می شود و بهتر است صاحبخانه هزینه را تقبل کند. اما هزینه سرویس های دوره ای و هزینه های جزئی بر عهده مستاجر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن