مضرات زندگی در طبقه بالا

مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان

در دهه های اخیر به دلیل رشد روز افزون جمعیت شهر ها و به تبع آن رشد زندگی آپارتمان نشینی شاهد ساخت برج های چند طبقه هستیم . چیزی که دغدغه ی بیشتر مردم شده این است که کدام طبقه برای سکونت بهتر است؟ آیا طبقات بالایی ساختمان برای زندگی مناسب تر است و این طبقات دارای چه مزایا و معایبی هستند . در این مقاله به بررسی مزایا و معایب زندگی در طبقات بالای ساختمان می پردازیم .

 

معایب طبقات بالایی ساختمان چیست ؟

1- طبقات بالایی ساختمان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمین ، دارای یکسری از معایب می باشد . به دلیل قرار گرفتن این گونه طبقات در ارتفاع بالا نسبت به سطح زمین ، ممکن برای برخی از خانواده ها مناسب نباشد . اصولا طبقات بالایی ساختمان به خاطر ارتفاعی که از سطح زمین دارند و نیروی جاذبه با مشکل آبرسانی مواجه می شوند که اگر از سیستم های گرمایش مرکزی مثل رادیاتور هم استفاده کنند ممکن است این مشکل چند برابر شود .

 

2- وجود برخی ویژگی ها در طبقات بالایی ساختمان ، باعث شده است تا در فصل های گرم و سرد سال ساکنین را دچار برخی مشکلات کند . طبقات بالایی در فصل سرما ، نسبت به سایر طبقات از هوای سرد تری برخوردار است . بادگیر تر بوده و البته در مواردی هم آفتاب گیر تر می باشند که این ویژگی ها مورد پسند برخی افراد نمی باشد .

 

3- همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد ، به دلیل قرار گرفتن طبقات بالایی ساختمان در ارتفاع زیاد ، باعث می شود که این طبقات با مشکل آبرسانی و افت فشار آب مواجه شوند .ساکنین طبقات بالایی باید با نصب پمپ آب و تانکر آب ، مشکل افت فشار آب را در طبقات خود جبران کنند . باید با در نظر داشت تعداد طبقات ساختمان ، پمپ آب متناسب با آن انتخاب شود و اصول فنی در آنها رعایت شود و سعی شود برای آنها از مخازن مناسب استفاده شود تا میزان آلودگی صوتی آنها برای طبقات پایین تر کمتر شود .

 

4- به دلیل افت فشار آب در طبقات بالایی ، ساکنین این طبقات باید پمپ آب و مخزن برای طبقات خود نصب کنند . از طرفی پمپ آب برای اینکه بتواند فشار آب مناسب را برای اینگونه طبقات تامین کند باید انرژی برق مورد نیازش تامین شود و اگر ساختمان با افت جریان برق مواجه شود می تواند برای پمپ های آب مشکل زا باشد و باعث از کار افتادن این وسیله شود .

 

5- بروز حوادث غیر مترقبه در ساختمان ها و برج های مسکونی دور از ذهن نیست و برای جلوگیری و به حداقل رساندن خسارات حوادث باید تدابیر لازم اندیشیده شود . در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه ، ساکنین طبقات بالایی برای خروج از ساختمان با مشکلات بیشتری مواجه هستند . ساکنین این طبقات حتی با وجود اینکه از پله های اضطراری جهت خروج از ساختمان استفاده می کنند اما با این وجود باید زمان بیشتری را برای خروج از ساختمان صرف کنند .

 

6- یکی دیگر از مشکلاتی که طبقات بالایی مخصوصا طبقات آخر می تواند برای ساکنینش ایجاد کند مشکل پشت بام است . مشکلات پشت بام هم می توان از معایب طبقات بالایی دانست زیرا هر گونه خرابی و رطوبت باعث آسیب رساندن به سقف خانه شما می شود .

 

7- برای مستاجران و کسانی که سال به سال مجبور می شوند تا محل زندگی خود را عوض کنند ، طبقات بالایی و آخر ساختمان به این گونه از افراد به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود . ساکنین طبقات بالایی هنگام اسباب کشی با مشکلات زیادی روبرو می شوند زیرا باید برای جابه جایی وسایل خود پله های فراوانی را باید طی کنند و هزینه بسیاری برایشان به همراه دارد و ممکن است وسایل در هنگام جابه جایی در طبقات آسیب ببینند .

 

8- یکی دیگر از محدودیت هایی که برای طبقات بالایی وجود دارد رعایت سکوت بیشتر است . ساکنین این طبقات باید در هنگام راه رفتن ملاحظه ی طبقات پایینی را داشته باشند و آهسته راه بروند . این گونه طبقات برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند مناسب نمی باشد .

 

9- در برج ها و مجتمع های مسکونی که دارای طبقات زیادی هستند ، ساکنین طبقات بالایی برای اینکه بتوانند به طبقات خود برسند باید از آسانسور استفاده کنند زیرا پیمودن پله های زیاد باعث خستگی بیش از حد در افراد می شود . طبقات بالای ساختمان برای خانواده هایی که سالمند دارند مناسب نمی باشد . حتی با وجود آسانسور، امکان خرابی در آن وجود دارد و پیمودن پله های زیاد برای سالمندان کار دشواری می باشد .

 

10- از دیگر معایبی که می توان برای طبقات بالایی ساختمان متصور شد این است که ساکنینش به فضاهای بیرون و حتی خارج از آپارتمان دسترسی کمتری دارند .

 

11- طبقات بالایی ساختمان برای خانواده هایی که رفت و آمد در منزل آنها زیاد است و دارای مهمان می باشند مناسب نیست . خانواده هایی که دایره دوستانشان بزرگ است و مهمان‌های زیادی به آنها سر می ‌زنند ، زندگی در طبقه آخر آپارتمان به آنها پیشنهاد نمی شود . زیرا از یک طرف ، به دلیل وجود پله های زیاد و از طرف دیگر به دلیل خرابی های پیش بینی نشده ی آسانسور رفت و آمد مهمان ها دچار مشکل می شود . رفت و آمد ها و ایجاد سر و صدا های مهمان ها گاهی برای سایر همسایگان آزار دهنده می باشد .

 

12- طبقه ی آخر ساختمان برای خانواده هایی که از حیوان خانگی نگهداری می کنند مناسب نمی باشد . این روزها بسیاری از حیوانات خانگی نگهداری می‌ کنند ، اما نگهداری حیوانات در آپارتمان به‌ خصوص سگ‌ ها ممکن است کمی دشوار باشد . یکی از معایب طبقات بالایی ساختمان همین است که نگهداری حیوانات خانگی در آن دشوار تر از سایر طبقات است . جنب و جوش حیوان در این گونه طبقات باعث ایجاد سر و صدا می شود که برای همسایگان می تواند آزار دهنده باشد .

 

13- طبقات بالایی یک مجتمع مسکونی آسانسور دار، در مقایسه به مجتمع های فاقد آسانسور گران قیمت تر می باشند و این یک عیبی محسوب می شود و خانواده هایی که بودجه ی کمتری برای خرید یا اجاره آن دارند این گونه طبقات پیشنهاد نمی شود .

 

14- در هنگام بروز حوادثی مثل آتشسوزی در طبقات بالایی ، خاموش کردن آتش کار دشواری است . در این گونه طبقات امکان دسترسی کمتری وجود دارد و تیم های آتش نشانی باید از تجهیزات بالا برنده جهت دسترسی به این گونه طبقات استفاده کنند .

 

طبقات بالایی و آخر ساختمان در کنار معایبی که دارند دارای یکسری از مزایا نیز هستند که برای برخی از خانواده ها مناسب می باشد .

 

مزایای طبقات بالایی ساختمان چیست ؟

1- طبقات بالایی ساختمان در مقایسه با طبقات اول ساختمان ، از جهت آلودگی صوتی ناشی از کار کردن پمپ های آب و سایر تاسیساتی که تولید صدا می کنند راحت و آسوده هستند . وقتی پمپ آب خانگی در طبقه همکف بخصوص کار شود و اگر پمپ آب از نوع جت باشد صدای زیادی تولید می کند که در هر بار روشن و خاموش شدن می تواند واقعا مشکلات زیادی را برای طبقات پایین تر ایجاد کند .

 

2- در برخی از مجتمع های مسکونی به دلیل افت جریان برق از موتور برق استفاده می کنند و این موتور برق ها را در قسمت همکف یا موتور خانه مجتمع نصب می کنند که مشکلات صوتی را برای ساکنین طبقه اول ایجاد می کند . در این مورد طبقات بالایی به دلیل دور بودن از این گونه تاسیسات ، مشکل الودگی صوتی ندارند و صدای موتور برق باعث آزارشان نمی شود .

 

3- طبقات بالایی ساختمان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا ، نسبت به طبقات پایینی دارای چشم انداز زیبایی هستند . طبقات بالایی دید گسترده تری نسبت به مناظر شهری دارند که این ویژگی می تواند باعث ایجاد تاثیرات مثبت در روحیه افراد ساکن در این طبقات شود .

 

4- طبقات بالایی ساختمان به دلیل داشتن برخی از ویژگی ها ، نسبت به طبقات پایینی دارای یکسری از مزایا هستند که از جمله این مزایا می توان به این قضیه اشاره کرد که به دلیل روشن کردن سیستم های گرمایشی در طبقات پایینی ، سطح کف طبقات بالایی گرم است و تا حدودی این قضیه می تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود . همانطور که گفتیم طبقات بالا گرم تر از طبقات پایین هستند و در فصول سرما به وسایل گرمایشی کمتری نیاز است .

 

5- از دیگر مزایای که می توان برای طبقات بالایی ساختمان نام برد ، امنیت مناسب این گونه طبقات است . ولی طبقات پایینی بیشتر در معرض سرقت قرار دارند . دسترسی به این گونه طبقات از طریق پله های زیادی صورت می گیرد و به همین دلیل سارقان برای جابه جایی وسایل منزل دچار مشکل می شوند و نمی توانند به راحتی از این طبقات ، راه دسترسی به خارج از ساختمان پیدا کنند و اسباب و وسایل را با آن همه پله به پایین هدایت کنند . به همین دلیل طبقات بالایی در معرض خطر سرقت کمتری قرار دارند .

 

6- طبقات بالایی به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع بالا و دور بودن از زمین و فضای سبز ساختمان ، کمتر در معرض آزار و اذیت های حشرات قرار خواهند گرفت . بخصوص در فصول خاصی از سال که وجود حشرات موذی در اطرافمان زیاد می شود ، ساکنین طبقات بالا از نبود حشرات لذت می برند چرا که این حشرات قادر به رفتن به طبقات بالایی و ارتفاع زیاد را ندارند .

 

7- طبقات بالایی ساختمان به دلیل اینکه عبور و مرور و رفت و آمد کمتری در آنجا صورت می گیرد و همچنین خانه ای در بالای این گونه طبقات نیست سر و صدای دیگر همسایگان ، ساکنین این طبقات را اذیت نمی کند .

 

8- زندگی در طبقات بالایی ساختمان برای ساکنینش دارای یکسری از مزایایی است که از آن جمله می توان به داشتن حریم خصوصی بیشتر اشاره کرد . ساکنین این طبقات دیگر نیازی ندارند که پنجره های خود را بپوشانند زیرا داخل این طبقات از خیابان قابل مشاهده نیست و حریم خصوصی بیشتری نسبت به طبقه‌های پایینی دارند .

 

9- نور گیر بودن واحد ها در طبقات بالایی ساختمان یکی از مزایایی حساب می شود که طبقات پایینی ساختمان از ان بی بهره هستند . نبود درختان و ساختمان های بلند باعث شده است تا نور کافی به این گونه طبقات برسد .

 

10- ساختمان هایی که فاقد آسانسور می باشند ، طبقات بالایی آنها بخصوص طبقه آخر دارای قیمت فروش یا اجاره کمتری است که این خود مزیتی برای خانواده هایی حساب می شود که بودجه ی کمتری برای خرید خانه دارند .

 

 

مزایا و معایب آپارتمان نشینی ،چالش های زندگی در آپارتمان

 

مزایا و معایب زندگی در طبقه اول

 

Loading

3.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن