انواع سقف در ساختمان

انواع سقف در ساختمان، نکات و ویژگی ها

سقف، بالاترین جزء یک ساختمان است که به عنوان پوششی برای محافظت از سازه در برابر عناصر (مانند باران، خورشید، باد و غیره) عمل می کند. سقف ها از نظر ساختار همانند طبقات بالا ساخته می شوند، البته ممکن است شکل سطوح بالایی آنها متفاوت باشد. سقف ها در طیف وسیعی از اشکال و اندازه ها، از جمله مسطح، شیبدار، طاقدار، گنبدی، و ترکیبی ساخته شده اند که سبک انتخابی شما بستگی به مسائل فنی، اقتصادی و زیبایی دارد.

اولین سقف هایی که توسط انسان ساخته شد، به احتمال زیاد سقف های کاهگلی بود که از کاه، برگ، شاخه یا نی تشکیل شده بود و معمولاً به صورت شیبدار قرار می گرفتند تا آب باران تخلیه شود. سقف های کاهگلی مخروطی، نمونه خوبی از این نوع هستند و هنوز هم در مناطق روستایی کشور و سایر نقاط جهان از آنها استفاده می شود. سقف‌ها را می‌توان از مواد بسیار متنوع و در شکل‌های مختلف، بسته به نیازهای ساختمان، آب و هوای محلی، در دسترس بودن مواد و مهارت‌ها، دهانه‌ای که باید پوشش داده شود و غیره، ساخت.

سقف ها بخش مهمی از جلوه داخلی خانه به شمار می روند، جدای از اینکه پشتیبان جدایی ناپذیر دیوارهای داخلی، مبلمان و کف هستند. ارتفاع، سبک و حتی متریال استفاده شده برای سقف می تواند بر فضای کلی اتاق تأثیر زیادی بگذارد. یک سقف تزئین شده متمایز با معماری خلاقانه، طراحی داخلی خانه را بهبود می بخشد. در این مقاله قصد داریم همراه با شما نگاهی به انواع مختلف سقف انداخته و کمک کنیم بهترین نمونه را برای خود و بر اساس دکوراسیون داخلی انتخاب کنید.

 

انواع سقف های ساختمانی

انتخاب سقف مناسب برای خانه بستگی به عوامل مختلفی دارد و افراد باید بر اساس شرایط ، بودجه و عوامل محیطی بهترین نوع سقف را برای ساختمان انتخاب کنند. در این بخش قصد داریم برای شما مهم ترین انواع سقف را معرفی کرده و کمک کنیم اطلاعات دقیقی داشته باشید.

1. سقف دال بتنی

بر اساس تجربه، یکی از قوی ترین سازه هایی است که می توانید در سقف خود استفاده کنید. تحت تاثیر هزینه بالای اجرای این نوع سقف ها، بسیاری از معمارها ترجیح می دهند از آن در صنایع حساس بهره بگیرند. ویژگی اصلی این سقف مقاوت در برابر زلزله می باشد که بر اساس تحقیقات علمی می توانند در مقابل 9 ریشتر نیز مقاوم باشند. از این رو به این سازه ها دال بتنی گفته می شود که برای مستحکم کردن، از بتن و فولاد به صورت همزمان استفاده می شود. بر اساس میزان حساسیت قطر این دال ها می تواند ما بین 10 تا 50 سانت باشد.

سقف دال بتنی

2. سقف یوبوت 

سقف یوبوت یک نوع سازه بنایی است که با ترکیبی از دال‌ها و تیرهای فولادی یا بتنی ساخته می‌شود. در اولین مرحله از ساخت این سقف ها، معمار باید زیر دال را قالب بندی کرده و سپس نسبت به نصب شبکه آرماتور زیرین دال اقدام کند. حساس ترین زمان اجرای قالب های یوبوت بر اساس طرح های اولیه می باشد که نباید بدون هیچ گونه مشکلی اجرا شود. اگر این مراحل را به درستی اجرا کردید، می توایند شبکه آرماتور بالای دال را به اتمام رسانده و سپس یک بتن ریزی ساده را انجام دهید. همانگونه که مشاهده می کنید، اجرای اینگونه سقف ها بسیار زمان بر هستند و البته مقاوت آن نیز بسیار بالا است.

سقف یوبوت 

3. سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک ها را شاید در شهرهای شمالی دیده باشید که در آن با استفاده از میلگرد، بتن و مفتول فلزی به صورت پیش ساخت آماده میشوند و سپس به منظور اجرا در کنار ساختمان قرار می گیرد. نکنه قابل توجه در مورد این سقف ها وصل شدن آن در کنار تیرچه ها و سازه های بتنی اصلی است که مقاومت آن را نسبتا بالا می برد. بسیاری از ساختمان سازهایی که از این روش استفاده می کنند، به دلیل قیمت مناسب و کاربردهای خاص آن است.

سقف تیرچه بلوک

4. سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت مزایایی مانند سبک بودن، هزینه کمتر نسبت به برخی انواع سقف‌های دیگر، قابلیت تحمل بارهای خفیف تا متوسط، و عایق‌بندی مطلوب را داراست. این نوع سقف به ویژه در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک یا مناطق روستایی به عنوان راه حل اقتصادی استفاده می‌شود. در سقف های تیرچه کرومیت فضاهای خالی وجود دارد که سازنده ها جهت پر کردن آن از پلی استایرن، بلوک سیمانی و کامپوزیت استفاده می کنند.

سقف تیرچه کرومیت

5. سقف طاق ضربی

یکی از قدیمی ترین روش های اجرای سقف در دنیا است که سابقه آن شاید به  زمان قرون وسطی نیز برسد. در این سبک از طراحی، معمار ابتدا پل یا همان دو تیر موازی را اجرا می کند و سپس بر اساس طراحی از پیش طراحی شده تیرهای فرعی را به صورت عمود قرار می دهد. استفاده از ابزار برای اجرای این طرح بر اساس منطقه جقرافایی بسیار متفاوت می باشد، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی از چوب بهره می گیرند ولی در ایران از تیر، آجر فشاری و ملات گچ  استفاده می شود.

سقف طاق ضربی

6. سقف وافل

اگر بخواهیم تصویر سازی درستی از این سبک سقف برای شما داشته باشیم، باید بگوییم دلیل نامگذاری این سقف شبیه بودن آن به دسر وافل است که به صورت مربع های هم اندازه می باشد. این نوع سقف به وسیله ساختارهای چهارگوشی یا مربعی که به شکل قالبهای مربعی یا مکعبی هستند، تشکیل می‌شود. این ساختارها از مصالح مختلفی مانند چوب، فلز، مصالح سبک، یا پلاستیک ساخته می‌شوند. در نظر داشته باشید این نوع علی رغم اینکه محبوبیت بسیار بالایی دارد، ولی مقاومت خوبی را ارائه نمی دهد و برای شما مناسب نیستند.

سقف وافل

7. سقف عرشه فولادی

پوشش سقف عرشه فولادی یک پانل فلزی موجدار است که در طراحی برخی از سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند. سقف عرشه فولادی روی تیرچه ها یا تیرهای فولادی نصب می شود و یک پلت فرم بادوام برای نصب عایق، غشای ضد آب سقف و بتن سبک را ایجاد می کند.

سقف عرشه فولادی

8. سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت (Composite Roof) به سقفی گفته می شود که از ترکیب مواد مختلف تشکیل شده است تا ویژگی‌های مثبت هر ماده را ترکیب کند و سقف مقاوم و عملی ایجاد کند. این نوع سقف معمولاً از دو یا چند لایه مختلف مانند ورق فولادی، بتن، تیر فرعی، آرماتور حرارتی، برشیگر، گل میخ و فلاشینگ ساخته می‌شود. به دلیل سرعت بالای اجرا، هزینه پایین و مقاومت بالا به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه ها شناخته می شود.

سقف کامپوزیت

9. سقف تیردال

با بودن سقفهای متعدد، سبک سازی ساختمان ها در ایران به یک روال تبدیل شد. بسیاری از کسانی که در حال ساخت مراکز صنعتی و سوله ها هستند از سقف های تیر و دال به عنوان یک گزینه مناسب استقبال کردند. این طرح تا حد زیادی مشابه به سقف کامپوزیتی بوده با این تفاوت که برای ساخت تیرهای فرعی، از بتن استفاده شده است.

سقف تیردال

10. سقف پیش تنیده

سقف پیش تنیده، نوعی سیستم سقف سازه ای در ساخت و ساز است که در آن عناصر سقف قبل از استفاده عمداً تحت تنش های فشاری قرار می گیرند تا عملکرد و پایداری سازه آنها بهتر شود. این امر با وارد کردن نیروهای پیش تنیدگی به بخش های مختلف سقف، معمولاً با استفاده از کابل ها یا تاندون های فولادی، قبل از بکارگیری بتن یا سایر مواد حاصل می شود.

سقف پیش تنیده

11. سقف کاذب

سقف های کاذب نوع ثانویه T-bar هستند که در زیر سقف اصلی آویزان شده اند. اینها معمولاً در آپارتمان ها یا خانه های مدرن یافت می شوند. در خانه‌های قدیمی‌تر، سقف‌های کاذب برای پنهان کردن سیم‌کشی، لوله‌کشی و کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما اکنون به سادگی نمادی از معماری مدرن هستند. زمانی که این سقف ها با چراغ های فرورفته یا لوستر همراه باشند، جلوه ای جذاب به اتاق نشیمن می دهند.

سقف کاذب همچنین می تواند دارای بافت، پانل های فیبر یا حتی طرح های هندسی باشد. اما قبل از نصب چنین سقف هایی برای خانه خود، اندازه اتاق را در نظر بگیرید زیرا فضای کافی برای سقف لازم است.

سقف کاذب

کم هزینه ترین سقف ساختمان

از آنجایی که به صورت مداوم قیمت مواد اولیه در ایران تغییر می کند، به صورت دقیق نمی توان گفت که کدام یک از سقف ها هزینه بسیار کمتری دارد، ولی بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، سقف تیرچه بلوک ، سقف تیرچه کرومیت و سقف کامپوزیت معمولا کم هزینه ترین سقف ها در نظر گرفته می شود

 

 

مطالب مرتبط به سقف:

سقف کاذب چیست؟

کناف سقف چیست؟انواع مختلف و مزایا و معایب

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن