تغییر کاربری ملک، مراحل و هزینه و قوانین

تغییر کاربری ملک، انواع و هزینه و نامه درخواست

تغییر کاربری ملک، انواع و هزینه و نامه درخواست

کاربری ملک از نظر شهرداری به نحوه استفاده از یک زمین و یا ملک ساخته شده گفته می شود که بر اساس آن مالک می تواند از ملک ساخته شده در موارد مد نظر خود استفاده کند. از آنجایی که در سرتاسر دنیا استفاده تجاری از یک ملک، سود بسیاری را در بر دارد، مالکین در بسیاری از مواقع ترجیح می دهند کاربری، ملک خود را از مسکونی به تجاری و یا اداری تغییر دهند. با وجود اینکه شهرداری نسبت به تغییر کاربری املاک بسیار سخت گیر می باشد، ولی قانون گذار در برخی از موارد این امکان را در نظر گرفته است که افراد بتوانند با مراجعه به ماده 100 تغییر کاربری ملک خود را رقم بزنند. امروز قصد داریم همراه با شما نگاهی به قوانین حاکم بر تغییر کاربری ملک بیاندازیم.

 

 انواع کاربری ملک در تغییر کاربری

بر اساس قوانین کشور، در کل، ما سه نوع کاربری ملک داریم که هر شهرداری بر اساس نقشه و شهری که در آن ملک قرار دارد، این کاربری ها را به زمین ارائه می دهد. این چهار نوع کاربری شامل مسکونی ، اداری ، خدماتی و تجاری می شود. از نظر شهرسازی، ملک های مسکونی تنها به منظور سکونت افراد طراحی می شوند و در صورت استفاده از آن ها برای اهدافی به غیر از سکونت ، مالکین دچار تخلف شده اند. ساختمان های اداری این فرصت را در اختیار مالکین قرار می دهد تا ملک خود را به عنوان دفتر کار در اختیار اشخاص قرار دهند. به عنوان مثال در ملک هایی با کاربری اداری، اشخاص می توانند به پزشک ها ، وکلا و شرکت های مختلف اجاره دهند. در کنار این دو کاربری، نوع سومی نیز وجود دارد که به آن کاربری تجاری گفته می شود و افراد در آن می توانند به فعالیت های تجاری مختلف بپردازند.

تغییر کاربری ملک

اصل عدم تغییر کاربری ملک

در تبصره بند ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها به صراحت اعلام شده است که وظیفه مشخص کردن کاربری املاک در شهرها بر عهده شهرداری بوده و هیچ مرجع دیگری صلاحیت بررسی کاربری املاک را ندارد. این اصل که در میان عرف جامعه، به عنوان اصل عدم تغییر کاربری ملک شناخته می شود، اظهار می دارد شهرداری به سختی با کاربری ملک همکاری می کند.

 

استعلام نوع کاربری ملک

امروزه به لطف گسترش سیستم های الکترونیکی، می توانید با وارد کردن اعدادی که بر روی سند نوشته شده، در آدرس سایت شهرداری تهران، می توانید اطلاعات دقیقی از ملک خود بدست بیاورید. نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که برای این کار باید به سند تک برگی ملک دسترسی داشته باشید.

 

شکایت از تغییر کاربری ملک

در صورتی که ساکنین نسبت به تغییر کاربری یکی از واحدها شکایتی داشته باشند، می توانند با مراجعه به مراجع ذی صلاح شکایت خود را ثبت کنند. بر اساس قوانین داخل کشور، کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و حتی شهرداری و شورای شهر می توانند به عنوان مرجع قانونی به منظور بررسی تخلفات صورت گرفته در نظر گرفته شوند.

 

مراحل تغییر کاربری ملک چیست؟

به منظور اینکه افراد بتوانند نسبت به تغییر کاربری ساختمان خود اقدام کنند، مراحلی وجود دارد که  باید آن ها را تک تک دنبال کرده و در نهایت، درخواست آن ها عملی شود. اولین قدم در این مسیر، ثبت درخواست است که امروزه به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. پس از این مرحله، از طرف شهرداری کارشناسانی فرستاده می شوند تا نسبت به ارزیابی درخواست شما اقدام لازم انجام گیرد. فرایند کلی تغییر کاربری به صورت کلی در زیر برای شما آورده شده است؛

  • پرداخت عوارض شهرداری
  • مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی
  • بررسی ملک توسط کارشناسان دفاتر نوسازی
  • صدور دستور نقشه
  • تهیه نقشه توسط مالک
  • صدور کاربری برای پروانه جدید
  • نوسازی ملک با کاربری جدید

 

نامه درخواست تغییر کاربری ملک

پیشنهاد می شود به منظور حل مشکل تغییر کاربری، متقاضیان حتما به یک وکیل مراجعه کرده و سپس نسبت به تغییر کاربری اقدام کنند. ولی در صورتی که قصد دارید این کار را خودتان انجام دهید، ما برای یک نامه تنظیم کرده ایم که به صورت پی دی اف در اختیار شما قرار می دهیم.

دانلود فایل پی دی اف

هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری

عوامل مختلفی بر روی قیمت تمام شده تغییر کاربری از مسکونی به تجاری تاثیر گذار می باشد و این مسئله می تواند از یک محله به محله دیگر متفاوت باشد. به طور کل اگر بخواهیم بگوییم پس از پرداخت هزینه‌های عوارض و مالیات یک ملک مسکونی یا ملک تجاری (که از یک ملک به ملک دیگر متفاوت می باشد)، مالکین باید هزینه بازسازی ملک را محاسبه کنند و از آنجایی که هزینه بازسازی یک ملک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، ترجیح می دهیم در این مقاله نسبت به آن قیمت دقیقی را اعلام نکنیم.

استثنائات استفاده تجاری از مسکونی

شرایطی وجود دارد که بر اساس آن قانون گذار این اجازه را می دهد تا مالک یا مستاجر از ملک مسکونی خود به عنوان یک ملک تجاری استفاده کند. در موارد پیش رو می توان از ملک مسکونی به عنوان یک ملک تجاری استفاده کرد؛

  • استفاده از ملک مسکونی به عنوان دفتر مهندسی ، دفتر وکالت ، مطب پزشکان ، دفتر اسناد رسمی ، دفتر ازدواج و طلاق ، دفتر روزنامه و مجله
  • دائر کردن مشاغل خانگی مانند خیاطی یا مزون در ملک مسکونی
  • تأسیس دفتر مطبوعات

 

تغییر کاربری خدماتی به مسکونی

یکی از مواردی که در تغییر کاربری، شهرداری نسبت به آن سخت نمی گیرد، تغییر کاربری از خدماتی به مسکونی می باشد. در این شرایط مالک می تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری نسبت به تغییر کاربری اقدام کند. در این اقدام، شما همانند تغییر کاربری پیشین اقدام می کنید ولی با این تفاوت که احتمال تخریب ملک برای تغییر کاربری کمتر می باشد.

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

تغییر کاربری خانه از مسکونی به تجاری

آیا تغییر کاربری سوئیت سرایداری امکان پذیر است؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن