روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟

در ساختمان ها یا آپارتمان هایی که قبوضی مانند آب، برق، گاز برای تمامی واحد ها مشترک می باشد، معمولا درگیری هایی بر سر این موضوع بین افراد ایجاد می شود و هر از گاهی نیز برخی فکر می کنند مبلغی که پرداخت کرده اند به مراتب چیزی بیشتر از مقدار مصرف شده بوده است.از آنجایی که عادلانه تقسیم شدن هزینه های مصرفی مشترک موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله ما سعی کردیم در خصوص روش های تقسیم آب در ساختمان صحبت کنیم و در مورد آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه شما نیز تجربه زندگی در ساختمانی را داشته باشید که قبوض آن به صورت مشترک است این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

 

 روش های محاسبه قبض مشترک آب در ساختمان

 

1.محاسبه قبض آب بر اساس متراژ آپارتمان

یکی از روش هایی که می توان هزینه آب مشترک مصرفی ساختمان را با آن مشخص نمود، برحسب متراژ واحدها می باشد و پرداخت آن به عهده مالک یا استفاده کنندگان که در واقع همان مستاجر است،می باشد.تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان بر اساس متراژ یکی از قدیم ترین راهکارهایی است که توسط قانون گذار و مجریان املاک در ساختمان ها و آپارتمان ها تعیین شده است.بر این اساس مبلغ قبض کنتور آب مشترک بر اساس مساحت واحدهای ساختمان محاسبه می شود اگر بخواهیم به طور کامل تر در مورد آن صحبت کنیم باید بگوییم که در این روش هزینه قبض آب کنتور مشترک ساختمان به تعداد واحدها تقسیم می شود، بر اساس این روش واحدی که مساحت آن 400 متر مربع است باید دو برابر واحدی که مساحت آن 200 متر مربع است، آن مبلغ را پرداخت کند.

 

2.محاسبه قبض آب مشترک در ساختمان بر اساس تعداد نفرات ساکن در هر واحد

در این روش مبلغی که در قبض مشخص شده است بر تعداد کل ساکنان ساختمان تقسیم می شود و در نتیجه سهم هر واحد به تعداد افراد ساکن در واحد بستگی دارد.به طور مثال اگر قبض آب ساختمام مبلغ 600 هزار تومان باشد و در کل 12 نفر در ساختمان زندگی می کنند. این عدد تقسیم بر 12 می شود و سهم هر نفر مبلغی در حدود 50 هزار تومان است. در این حالت یک خانواده 4 نفری باید 200 هزارتومان پرداخت کنند و سهم یک خانواده 2 نفری 100 هزار تومان می شود.

 

محاسبه قبض آب آپارتمان به صورت مشترک چه مشکلاتی دارد؟

 

تفاوت در تعداد اعضای ساکن در ساختمان

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که محاسبه قبض مشترک آب بر اساس متراژ دارد این است که تعداد همه ی افراد ساکن در واحد ها یکسان نیست این موضوع زمانی کار ساز است که تعداد افراد ساکن در تمام واحدها مساوی باشند، در غیر این صورت تقسیم عادلانه نیست.

 

تفاوت در میزان مصرف واقعی هر مشترک در ساختمان

مورد بعدی این است که میزان مصرف همه ی افراد یکسان نیست و برخی میزان مصرف بیشتری دارند و آب بیشتری نیز مصرف می کنند  به این صورت که به دفعات دوش می گیرند و یا در طول ماه مهمان داری زیادی دارند.در این شرایط طبیعی است که با وجود مساوی بودن تعداد ساکنین واحدها، میزان مصرف آب در واحدی که آب بیشتری مصرف می کند، بیشتر است و مجددا تقسیم عادلانه نیست.

 

عدم حضور برخی از ساکنین در ساختمان

در بعضی از واحدهای شرایط زندگی افراد ممکن است به گونه ای باشد که در طولانی مدت در واحد خود حضور نداشته باشند یا شرایط کاری آن به حالتی است که از صبح تا عصر در محل کار خود هستند و در واقع آب بسیار کمی را در طول ماه مصرف می کنند. مشخص است که میزان مصرف آب در واحدهایی که این خصوصیت را دارند، بسیار کمتر از واحدهایی است که در تمام روز طول در منزل حضور دارند.

 

چطور می توانیم مشکلات مربوط به پرداخت قبوض مشترک را کم کنیم؟

از نظر متخصصین حوزه تاسیسات ساختمانی ،کارشناسان شرکت آب و کسانی که در این حیطه مشغول به فعالیت هستند، تنها راهی که می توان با آن به طور عادلانه قبوض آب مشترک را در ساختمان تقسیم کرد استفاده از کنتور فرعی و جداگانه در آپارتمان هایی است که چند واحد دارند. مدیران ساختمان ها همواره به فکر راهکاری برای رفع این مشکل هستند اما به دلایلی که در بالا آن ها را ذکر کردیم تا کنون این که تقسیم به طور کاملاعادلانه انجام شود امکان پذیر نبوده است مگر این که از کنتور های جداگانه استفاده شود.

 

نتیجه گیری:

در یان مقاله سعی کردیک روش هایی که برای تقسیم قبوض مشترک آب در ساختمان وجود دارد را برای شما بیان کنیم. همچنین در برخی از موارد به دلیل این که نمی توان میزان مصرف افراد و همچنین تعداد آن ها را به طور دقیق کنترل کرد ممکن است تقسیم به طور کاملا عادلانه انجام نشود بنابریان بهترین حالت برای انجام این کار استفاده از کنتور فرعی است که میزان مصرفی هر واحد را به طور جداگانه مشخص می کند.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بخوانید:

راهنمای تقسیم و نحوه پرداخت هزینه های مشاعات ساختمان

نرم افزار پرداخت قبض آب ،استعلام قبض آب

معرفی و راهنمای کامل پرداخت قبض در اپلیکیشن هومتیک

Loading

3.2/5 - (8 امتیاز)

۱ در مورد “روش های تقسیم قبض آب مشترک در ساختمان به چه صورت است؟”

  1. در مورد تقسیم هزینه آب مصرفی چند نکته باید در نظر گرفته شود:
    ۱- تقسیم مبلغ آب بها بر اساس متراژ که مبنای خاصی ندارد یعنی به نظر من ارتباط معناداری بین متراژ ساختمان و مصرف آب وجود ندارد .
    ۲- نکته مهم در محاسبه قبوض آب بها در شرکتهای آب و فاضلاب مسأله تصاعدی بودن تعرفه آب بها می باشد لذا مثلاً اگر واحدی مصرفش دو برابر واحد دیگر باشد مبلغ قبض آن ممکن است چهار برابر مبلغ آن واحد شود که حتی با وجود وجود کنتور فرعی محاسبه از طریق نسبت گرفتن مبلغ قبض کلی نیز عادلانه نخواهد بود(در این موارد شاید محاسبه مبالغ کنتور های فرعی از روی محاسبه سریع موجود در سایت شرکتهای آب و فاضلاب هر منطقه عادلانه تر شود هرچند دقیقا کل مبلغ پوشش داده نمی شود) لذا توصیه می شود با کارشناسان محاسب شرکتهای آب و فاضلاب مشورت شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن