انواع کمد دیواری اتاق خواب

معرفی انواع کمد دیواری اتاق خواب + نمونه تصویر

قبل از اینکه بخواهید این مقاله را بخوانید تلفن همراه خود را بر روی زمین بگذارید و به سمت اتاق خواب بروید. کمد دیواری خانه خود را باز و بسته و کنید و به لولای درب دقت کنید. درب به چه صورتی باز می شود؟ پاسخ به این سوال یکی از اصلی ترین دسته بندی های کمد دیواری را برای شما مشخص می کند. البته روش های دیگری نیز برای دسته بندی کمد دیواری ها وجود دارد که همراه با شما قصد داریم تمامی آن ها را ارزیابی کنیم. امروز قصد داریم در وب سایت هومتیک برای شما در مورد این کمدهای پرکابرد صحبت کرده و کمک کنیم بر اساس ایده هایی که دارید بهترین تصمیم را برای خانه خود اتخاذ کنید.

 

ویژگی‌های کمد دیواری اتاق خواب

امروزه کمد دیواری به یکی از اصلی ترین بخش های خانه های مدرن تبدیل شده اند که از فضای پرت اتاق خواب ها برای جای دادن وسایل استفاده می کنند. علی رغم اینکه بسیاری از افراد تصور می کنند این بخش از خانه تنها به عنوان یک فضای نگهداری استفاده می شود و نقش کلیدی را در بحث تزئین خانه بازی کرده و می تواند دید مخاطبین را تغییر دهد. به همین دلیل برخی از ویژگی هایی که پیش رو معرفی می کنیم می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی دید شما داشته باشند.

 

نورپردازی توکار

یکی از خلاقیت هایی که می تواند زیبایی خاصی را به کمد دیواری شما بدهد، نورپردازی توکار است که امروزه با استفاده از شلنگ های نوری و حسگرها شما می توانید داخل کمد دیواری خود را به نحوی تزئین کنید که پس از باز کردن درب تمام فضا حتی در شب قابل دیدن باشد.

نورپردازی توکار

 

کشوهای تقسیم بندی شده

برای خود من که بسیار به دسته بندی کمد دیواری حساس هستم این مسئله یکی از مهم ترین المان های یک کمد دیواری به حساب می آید. در کمد دیواری من، کشوها بر اساس حجمی که دارند هرکدام به یک وسیله خاصی اختصاص دارند.

 

جا کفشی

این بخش شاید در ابتدا خیلی مهم به نظر نرسد ولی بر اساس تجربه من یکی از الزاامات هر خانه جاکفشیست. از آنجایی که جا کفشی های سنتی که در نزدیکی درب خروجی بودند امروزه دیگر از میان رفته اند، بسیاری از طراحان از فضای کمد دیواری برای طراحی یک جاکفشی مناسب استفاده می کنند.

 

درب های آینه ای

امروز استفاده بهینه از فضا، یکی از اصول اولیه دکوراسیون داخلی است. شما می توانید با تعبیه آینه بر روی درب کمد دیواری نیاز به استفاده از آینه های مازاد را در اتاق خواب خود به حداقل برسانید.

 

کاربری کمد دیواری

امروزه دیگر مانند خانه های سنتی نیست که شما مجبور شوید کمدهای چوبی سنگین را خریداری کرده و در هر اسباب کشی حمل کنید. استفاده از کمدهای دیواری یکی از اصول اولیه ساخت های خانه های مدرن هست که نه تنها اسباب کشی را بسیار ساده کرده بلکه استفاده از فضای خانه را نیز میسر کرده است. یکی از  عجیب ترین بخش های فرهنگ ما ایرانیان، استفاده از کمد دیواری برای نگهداری لحاف و تشک بود! ولی دیگر این مسئله از میان رفته و بیشتر مردم از کمد دیواری برای دسته بندی لباس ها و کمک به چروک نشدن آن ها استفاده می کنند.

 

جنس انواع کمد دیواری

یکی از اصلی ترین روش های دسته بندی کمد دیواری ، تقسیم بندی بر اساس جنس آن هاست. امروزه بسیاری از افراد از ام دی اف برای تولید کمد دیواری استفاده می کنند ولی این چوب ها تنها گزینه به حساب نمی آیند بلکه شما می توانید از مواد اولیه دیگر نیز بر اساس معیارهایی مانند بودجه، زیبایی شناسی و فضای در دسترس استفاده کنید. رایج ترین نوع کمد دیواری که در دنیا نیز بسیار رایج است ام دی اف است ولی از آنجایی که این جنس از چوب از نظر زیبایی شناسی شاید مناسب نباشد، طراحان از جنس های دیگر برای طراحی کمد دیواری نیز استفاده می کنند.

  • کمد دیواری ام دی اف
  • کمد دیواری های‌گلاس
  • کمد دیواری ممبران
  • کمد دیواری فلزی
  • کمدی دیواری چوبی
  • کمدی دیواری شیشه‌ای
  • کمد دیواری انزو
  • کمد دیواری ملامینه
  • کمد دیواری پلی اورتان
  • کمد دیواری پی وی سی

 

انواع کمد دیواری از نظر حالت درب

یکی دیگر از روش های تقسیم بندی کمدهای دیواری بر اساس حالت باز شدن درب آن ها است. در دهه های 70 و 80 ایرانی ها تنها از کمد دیواری های لولایی استفاده می کردند که امروزه نیز بسیار پرکاربرد هستند. ولی از اواخر دهه 80 و آغاز دهه 90 انقلاب بزرگی در صنعت دکوراسیون داخلی شکل گرفت و طراحان از کمد دیواری های ریلی و ترکیبی نیز استفاده کردند. انتخاب سبک باز شدن درب کمد دیواری تا حد زیادی به فضا و نوع جنس چوبی که انتخاب می کنید بستگی دارد ولی امروزه استفاده از کمد دیواری های ریلی در میان طراحان ایرانی بسیار محبوب شده است.

 

کمد دیواری ریلی

کمد دیواری های ریلی یکی از سنت های بسیار قدیمی ژاپنی ها به حساب می آید که برای حفظ فضا از آن استفاده می کردند. استفاده از این سبک در کشورهای غربی پس از سال 1997 رواج پیدا کرد ولی در اواخر دهه 80 بود که طراحان ایرانی از آن برای کمد دیواری ها استفاده کردند. کمد دیواری ریلی علاوه بر اینکه ظاهر بسیار شیکی به خانه شما می دهند به دلیل اینکه دربی برای باز شدن وجود ندارد دغدغه برخورد به دیگر وسایل را نیز برای شما ایجاد نمی کند.

کمد دیواری ریلی

 

کمد دیواری لولایی

قدیمی ترین سبک برای درب های کمد دیواری که همین حالا نیز به دلیل قیمت مقرون به صرفه محبوبیت زیادی در داخل کشور دارد. این سبک از درب های کمد دیواری الهام گرفته از کمدهای چوبی سنتی است و بیشتر از 60 درصد کمدهای دیواری به همین سبک طراحی می شوند. در قیاس به سبک ریلی کمد دیواری های لولایی از نظر زیبایی شناختی محبوبیت کمتری دارد و مشکل باز شدن درب و گرفتن فضا را نیز دارا می باشند.

کمد دیواری لولایی

 

کمد دیواری با بازشوی ترکیبی

یکی از خلاقیت هایی که طراحان داخلی به کار گرفته اند تلفیق دو سبک کمد دیواری است. در این سبک نوین، طراح نیمی از کمد دیواری را به صورت لولایی (معمولا برای لباس ها و کت های بلند) و نیم دیگر را به صورت ریلی طراحی می کند.

کمد دیواری با بازشوی ترکیبی

 

کمد دیواری بدون درب

این کمد دیواری ها ابتدا به صورت اتاق پرو در طراحی های خانه باب شد و پس از مدتی به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که داشت کم کم در کمد دیواری ها نیز از این سبک استفاده شد. علی رغم اینکه این سبک از کمد دیواری ها در دنیا بسیار محبوب هستند ولی به دلیل تفاوت های فرهنگی در ایران خیلی جا نیافتاده است.

کمد دیواری بدون درب

 

مدل کمد دیواری شیک و جادار

یکی از عواملی که می تواند کارآمدی کمد دیواری را در خانه دو چندان کند خلاقیت طراح در جادار کردن آن هاست. به عنوان مثال طراح می تواند در داخل کمد دیواری شما از سبک های مینیمال استفاده کرده و بخش های پرت را به حداقل برساند. استفاده از کشو می تواند یکی از این خلاقیت ها باشد ولی این مسئله بدین معنا نیست که هر جای خالی ای را با استفاده از کشوها پر کنیم.

 

مدل کمد دیواری شیک و جادار
سبک کمد دیواری مینیمال

 

کمد دیواری مدرن

زمانی که صحبت از طراحی های مدرن به میام می آید دیگر ما از الزامات سنتی صحبت نمی کنیم. در این طراحی ها شما می توانید از تمامی ساختار شکنی های موجود در معماری استفاده کرده تا ایده های کارآمد ولی شیکی را ایجاد کنید. به تصویر پیش رو دقت کنید، در آن طراح با ترکیب نور ، رنگ و فضای کتابخانه ای کمد دیواری ای را طراحی کرده که از همان ابتدا نظر مخاطب را به خود جلب می کند.

کمد دیواری مدرن

 

مثال های بیشتر از کمد دیواری های مدرن

طراحی کمد دیواری با استفاده از آینه
طراحی کمد دیواری با استفاده از آینه
طرح کمد دیواری مدرن با استفاده از سبک ممبران
طرح کمد دیواری مدرن با استفاده از سبک ممبران

 

طراحی کمد دیواری مدرن با استفاده از نور پردازی مخفی
طراحی کمد دیواری مدرن با استفاده از نور پردازی مخفی

 

 

مقالات پیشنهادی دیگر:

راهنمای دکوراسیون اتاق خواب مدرن

مستر روم چیست؟

کلوزت روم چیست؟

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن