نمونه قرارداد مدیر ساختمان مسکونی

نمونه قرارداد مدیر ساختمان مسکونی

نمونه قرارداد مدیر ساختمان مسکونی

در مجتمع های مسکونی برای بهتر انجام شدن کار ها و مدیریت بهتر امور ، شخصی را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می کنند . مدیر طبق یک قرارداد تنظیم شده شروع به فعالیت می کند و بر اساس مفادی که در قرارداد وجود دارد رفتار می کند . قرارداد مدیر ساختمان ، قراردادی است که مورد استفاده ساکنین ساختمان‌ های مسکونی و تجاری قرار می ‌گیرد . رشد جمعیت و به همان نسبت ، علاقه به شهرنشینی موجب شده است که جمعیت شهرها رو به افزایش باشد . البته وجود موقعیت‌ های شغلی ، تحصیلی و… را نیز نمی ‌توانیم نادیده بگیریم . جمعیتی که دغدغه‌مند در شهرها حضور دارند برای سکونت یا مکانی برای کسب و کارشان نیازمند فضای کاری یا مسکونی هستند . این نیاز موجب به وجود آمدن ساختمان‌ های بزرگ مسکونی و تجاری شده است . ساختمان‌ ها تا حدودی زیادی دغدغه‌ های فضای کاری و مسکونی را برطرف می ‌کنند . در این مقاله به نمونه قرارداد مدیر ساختمان مسکونی می پردازیم تا با مواردی که در آن وجود دارد آشنایی بیشتر پیدا کنیم .

 

مجتمع های مسکونی به دلیل داشتن برخی ویژگی ها نسبت به واحد های ویلایی ، مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار می گیرد . از مزایای مجتمع های مسکونی می توانیم به موضوع کاهش هزینه ها اشاره کنیم . استفاده از واحد های ساختمانی در مجتمع‌ ها هزینه کمتری از واحد های ویلایی و مجزا دارد . مجتمع‌های مسکونی و تجاری و ساختمان‌ های بزرگ بدون شک نقش تاثیر گذاری در زندگی شهری دارند . اما هر موضوعی زوایای مثبت و منفی دارد که ساختمان‌ ها هم از این مساله مستثنی نیستند . از مواردی که می‌ تواند در ساختمان‌ ها ایجاد مشکل کند ، بحث مدیریت و رسیدگی به امور ساختمان یا مجتمع است .

 

هر مجتمع مسکونی دارای یکسری از قوانین و مقرراتی می باشد که باید از جانب ساکنین رعایت شود تا کل افراد ساکن در مجتمع از حقوق خود بهره مند شوند . دور هم جمع شدن افراد با سلیقه‌ ها و سبک زندگی‌ مختلف ، نیازمند رعایت قوانین خاصی است که حقوق هر عضو ساختمان را تامین کند و موجب سلب آسایش و مشکلاتی از این قبیل نباشد . همچنین ساختمان یا مجتمع مسکونی شرایط خاصی دارد که باید به آن رسیدگی شود . در مجموع وجود شخصی به عنوان مدیر ساختمان بسیار واجب و ضروری است . برای به خدمت گرفتن این شخص و دادن مسئولیت به او ، قرارداد مدیر ساختمان یا نمونه قرارداد مدیریت مجتمع مسکونی گزینه مناسبی است .

 

مدیر ساختمان

مدیر ساختمان با توجه به قانون و همچنین موضوعات موجود در قرار داد ، ملزم به انجام وظایف و مسئولیت هایی می گردد . در متن قرارداد مدیریت ساختمان مسکونی ، مدیر ساختمان یکی از طرفین قرارداد است . شخصی است که می‌ پذیرد مدیریت و رسیدگی به امور ساختمان را به عهده بگیرد . با رشد شهرنشینی شاهد بسیاری از آپارتمان‌ ها ، ساختمان‌ ها و مجتمع‌ های مسکونی و تجاری هستیم که دارای مالکان متعدد است . به این شکل که هر واحد یک مالک دارد . وجود این تعداد مالک و حق تصرف و کاربری ملک که مختص به مالکان است ، می‌ تواند موجب هرج و مرج شود . اما براین اساس ، قانونی تحت عنوان قانون تملک آپارتمان‌ ها تصویب شده است . قانون تملک آپارتمان ‌ها می‌ گوید در آپارتمان‌ ها و مجتمع‌ هایی که تعدادی مالک وجود دارد ، نیاز به رعایت قوانین است . از طرف دیگر ، شخصی باید روی اجرای درست قوانین ، نظارت داشته باشد .

 

مجتمع های مسکونی که از بابت داشتن مدیر واجد شرایط انتخاب می شوند ، باید بنابر قانون شخصی را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب نمایند . بنابر قانون ، قانون تملک آپارتمان‌ ها می ‌گوید باید با رای همه اعضا و مالکان مجتمع ، نماینده‌ ای تعیین شود . این نماینده همان مدیر ساختمان خواهد بود . نکته مهم در این زمینه این است که اگر مالک‌ های ساختمان بیشتر از سه نفر باشند ، باید مدیر یا مدیرانی تحت عنوان مجمع عمومی برای اداره ساختمان انتخاب شود . مدیر ساختمان شخصی است که به اداره ساختمان می‌ پردازد . مدیر ساختمان دریافت و پرداخت هزینه ‌ها را رسیدگی می ‌کند . کارهای لازم برای بیمه آتش سوزی ساختمان را انجام می‌ دهد . سهم هر مالک از هزینه‌ ها توسط مدیر ساختمان محاسبه می ‌شود . حتی مدیر ساختمان می ‌تواند تصمیم بگیرد که به مالک‌ های بدهکار ، خدمات ارائه نشود . مدیر ساختمان باید به این موارد و موارد بسیار دیگری رسیدگی کند .

 

موارد مربوط به مدیر در نمونه قرارداد مدیریت ساختمان

در مجتمع های مسکونی باید اشخاص موجه شناسایی شوند تا برای پست مدیریت ساختمان انتخاب گردند . پروسه ی انتخاب مدیر یک فرایندی است که از جانب اعضای ساختمان پیش برده می شود . پیش از نوشتن قرارداد مدیر ساختمان ، لازم است که شخصی موجه به عنوان مدیر ساختمان انتخاب شود . انتخاب مدیر ساختمان ، به دو صورت امکان پذیر است . مدیر ساختمان را مالکین ساختمان انتخاب می ‌کنند . در حالت اول ، مالکان می‌ توانند با گفت و گو توافق کنند که چه کسی به عنوان مدیر ساختمان انتخاب شود و با او نمونه قرارداد مدیر ساختمان مسکونی امضا کنند . اگر با گفت و گو به توافق نرسیدند ، انتخاب مدیر ساختمان برای نمونه قرارداد با مدیر ساختمان براساس رای گیری مشخص خواهد شد . رای گیری میان مالکان انجام می ‌شود . کاندیدی که دارای نصف بیشتر رای مالکان باشد ، به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می ‌شود و در متن قرارداد مدیریت ساختمان مسکونی اطلاعات و مشخصات او نوشته می‌ شود .

 

حضور چه افرادی در زمان رای گیری الزامیست ؟

برای اینکه بتوان در یک مجتمع مسکونی انتخابات برگزار کرد ، باید یکسری از شرایط را رعایت کرد تا بتوان به این انتخابات رسمیت بخشید . برای انتخاب و رای گیری مدیر ساختمان ، لازم است که تمامی اهالی مجتمع مسکونی و آپارتمان‌ ها در زمان رای گیری برای مدیر ساختمان حضور داشته باشند . اگر شرایطی باعث شود که همه مالکان حضور نداشته باشند ، در نهایت باید حداقل 3 مالک ، مدیر را انتخاب کنند . مالکان یا به عبارت بهتر مجمع عمومی مالکین ، حداقل سالی یک بار دور هم جمع می‌ شوند و در همان جلسه ، مدیر یا مدیران را انتخاب می‌ کنند . مدیر ساختمان می ‌تواند از مالکان آپارتمان یا مجتمع مسکونی باشد یا می ‌تواند شخصی خارجی باشد . حضور مالکین زمانی موجه و تاثیر گذار است که حداقل نصف بیشتر آنان حضور داشته باشند . در نمونه قرارداد مدیر مجتمع مسکونی ، یک نماینده از طرف سایر مالکان قرارداد را امضا می ‌کند و مدیر تعیین شده به عنوان طرف دیگر ، زیر تمام صفحات فرم قرارداد مدیریت مجتمع مسکونی را امضا خواهد کرد .

 

چه اشخاصی می توانند به عنوان مدیر انتخاب شوند ؟

مدیر ساختمان بر اساس شیوه ای که مالکان ساختمان برمیگزینند ، انتخاب می گردد . در کل از دو طریق می توان مدیر ساختمان را انتخاب نمود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت . مدیر ساختمان می ‌تواند یکی از مالکان باشد . انتخاب یکی از مالکان به عنوان مدیر ساختمان ، ممکن است امتیازاتی برای آن شخص داشته باشد . امتیازاتی مثل معافیت از پرداخت بعضی از هزینه‌ ها و غیره . در شکل دوم از انتخاب مدیر ساختمان ، مالکان می ‌توانند شخصی را به عنوان مدیر مجتمع انتخاب کنند . در واقع مالکان ، این شخص را استخدام می ‌کنند . در این حالت طرف اول باید مشخص کند که حق الزحمه مدیر ساختمان در نمونه از چه راهی تامین می‌ شود .

 

آیا مستاجر میتواند مدیر ساختمان باشد؟

 

در قرارداد مدیر ساختمان چه وظایفی را برای مدیر تعیین کرده اند ؟

در قرارداد مدیر ساختمان به تمام وظایفی که باید مدیر انجام دهد پرداخته شده است و مدیر بعد از اینکه این سمت را بر عهده گرفت ملزم به انجام آنها می باشد . از بخش‌ های مهمی که در قرارداد مدیر ساختمان مسکونی و سایر ساختمان ‌ها درباره آن توضیحات مفصلی داده می ‌شود ، بخش وظایف مدیر ساختمان است . اگر بخواهیم مهم‌ ترین وظیفه مدیر ساختمان را بگوییم ، باید به حفظ و نگهداری ساختمان اشاره کنیم . در واقع مدیر ساختمان از خراب شدن ساختمان جلوگیری می‌ کند و امور مربوط به آن را انجام می‌ دهد . مدیر ساختمان ناظر بر انجام شدن صحیح قوانین آپارتمان نشینی است . مدیر ساختمان شخصی است که تصمیمات مجمع عمومی مالکان را اجرایی می ‌کند . به این معنی که اگر مالکین آپارتمان یا مجتمع مسکونی با رای اکثریت قانونی بگذارند یا برنامه خاصی را تایید کنند ، تمامی مالکین موظف به انجام آن خواهند بود . مدیر ساختمان ، بر اجرایی شدن و انجام شدن این مصوبات نظارت می ‌کند .

 

قید شدن مقدار شارژ ماهانه در قرارداد مدیر ساختمان

در مجتمع های مسکونی همه ی ساکنین ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه هستند چه واحد هایی که مالک در آنجا ساکن است و چه واحد هایی که مستاجر در آن سکونت دارد . از طرفی لازم است که در نمونه قرارداد مدیر مجتمع مسکونی اطلاعات دقیق نفرات ساختمان ، متراژ هر واحد ، شارژ متغیر و ثابت و موارد تاثیر گذار در محاسبه شارژ ماهانه آورده شود . مدیر ساختمان باید با استناد به این اطلاعات و با توان مدیریتی خود ، شارژ ماهانه هر واحد را محاسبه کند . مبلغی که مدیر ساختمان به‌ عنوان شارژ تعیین می ‌کند باید توسط مالکین پرداخت شود . در مواردی حق الزحمه یا حقوق مدیر ساختمان نیز با همین شارژ ماهانه محاسبه می‌ شود . لازم به ذکر است که حق شارژ هر واحد باید پرداخت شود ، چه مالک آن واحد در ساختمان ساکن باشد و چه حضور نداشته باشد و واحد خالی باشد . در هر صورت حق شارژ باید پرداخت شود .

 

آیا در قرارداد مدیر ساختمان بیمه ساختمان نیز مطرح می شود ؟

بیمه ساختمان در مقابل آتش سوزی جزء مواردی است که حتماً باید از جانب مدیر ساختمان پیگیری شود . اقدامات لازم در راستای پیشگیری از حوادثی که منجر به آتشسوزی می شود نیز باید انجام شود . از مهمترین مسئولیت‌ ها و پیگیری‌ هایی که مدیر ساختمان باید انجام دهد ، رسیدگی به مساله بیمه آتش سوزی ساختمان است . مدیر ساختمان باید براساس متراژ هر واحد، سهم هر واحد را در بیمه آتش سوزی مشخص کند و کارهای اداری لازم برای اجرایی شدن بیمه آتش سوزی را انجام دهد .

 

صحت وکالت نامه مالکین توسط چه شخصی بررسی می شود ؟

در مجتمع های مسکونی بنا بر تصمیمی که گرفته می شود ، هر چند وقت یکبار جلسه ی مجمع عمومی تشکیل می شود . مدیر ساختمان باید پیش از شروع جلسات مجمع عمومی مالکین ، وکالت‌ نامه آنها را چک کند . ممکن است مالک اصلی ، واحد مسکونی را به شخص دیگری واگذار کرده باشد یا اجاره دهد یا به هر طریقی خودش در جلسه حضور نداشته باشد و به شخص دیگری وکالت داده باشد .

 

رسیدگی به شارژ ماهیانه مجتمع مسکونی

در هنگام پرداخت شارژ توسط مالکین این پرداخت ها باید ثبت گردد تا مشخص گردد که کدام واحد حق شارژ خود را پرداخت کرده و کدام واحد خیر . مدیر ساختمان باید در زمان دریافت شارژ یا هزینه‌ های احتمالی دیگر ، به مالک رسید بدهد . از طرف دیگر ، اگر مالکی بدهکار باشد و حق شارژ خود را پرداخت نکرده باشد ، مدیر ساختمان موظف است که پیگیری‌های لازم را انجام دهد و برای مالک اظهارنامه ارسال کند .

 

قطع آب ، برق و گاز ساکنین توسط مدیر

مدیر ساختمان باید در قبال ساکنین بدهکاری که هزینه های مربوط به واحد خود را پرداخت نمی کنند ، تذکرات لازم را بدهد . مدیر ساختمان باید به مالک بدهکار اظهار نامه بفرستد و بعد از گذشت ده روز از ارسال اظهار نامه ، این حق را دارد که خدمات تاسیساتی مانند آب ، برق و گاز را قطع کند و به مالک بدهکار خدمات ارائه ندهد .

 

 

 

بیشتر بخوانید:

قرارداد اجاره دفتر کار و نکاتی که باید بدانیم

Loading

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن