پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار ساختمان چیست؟مدارک لازم و مراحل دریافت

پایان کار ساختمان چیست؟مدارک لازم و مراحل دریافت

به منظور اینکه شهرداری بتواند امنیت جانی و مالی افراد را حفظ کند ، پیش از آغاز ساخت و ساز هر ساختمان ، اعلام می‌کند پروانه ساخت باید توسط سازنده دریافت شده و بر اساس آن زمانی که فرایند ساخت و ساز ساختمان به اتمام رسید ، موظف است بر اساس همان پروانه ساخت ، نسبت به دریافت گواهی پایان کار آپارتمان ، اقدام مقتضی را انجام دهد. در اصل ، گواهی پایان کار آپارتمان ، مدرکی است که اظهار می دارد که  سازنده بر اساس مقررات ، ملک را ساخته و خطایی در فرایند ساخت صورت نگرفته است. در اصل ، گواهی پایان کار ساختمان مدرکی است دال بر اینکه سازنده حق فروش خانه را دارا می باشد و بر اساس مقررات شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی و سایر ارگان‌های مربوطه ، فرایند را انجام داده است. قانون ، پایان کار را به عنوان شناسنامه فنی ملک در نظر می گیرد و در صورت نبود این مدرک ، خرید و فروش ملک می تواند با مشکلات بسیاری همراه شود.

پایان کار ساختمان چیست؟

چه کسی باید برای اخذ پایان کار اقدام کند؟

قانونگذار اعلام می کند به جهت اینکه  برای ساخت یک ملک یا ساختمان ،اگرکسی بخواهد گواهی پایان کار اخذ کند ، باید مالک ساختمان و یا وکیل قانونی او در این امر اقدام کند.  این در حالی است که در برخی از مواقع ، مالک با اخذ قراردادی ، فرایند ساخت خانه خود را در اختیار مهندسین قرار میدهد و وظیفه اخذ پایان کار بر عهده شخصی می باشد که ساخت خانه را برعهده دارد. بدین صورت میتوانیم نتیجه بگیریم مسئولیت اخذ گواهی پایان کار بر عهده سازنده و یا مالک ساختمان می باشد.

 

کمیسیون ماده 100 شهرداری

اگر زمانی سازنده در حین ساخت واحد ، دچار تخلفات گوناگونی شود ، شهرداری نسبت به اعطای گواهی پایان کار ساختمان ، اجتناب کرده و پرونده ملک خاطی را به ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می دهد. اگر شهرداری ثابت کند که تخلف صورت گرفته ، غیرقابل بازگشت می باشد ، ماده ۱۰۰ موظف است نسبت به تخریب خانه حکم صادر کرده و تمامی واحدهای ساخته شده را تخریب نماید.

 

چرا اخذ گواهی پایان کار مهم است؟

بسیاری از اشخاصی  که در مورد پایان کار قصد سودجویی و تخلف دارند ، در زمان  عقد قرارداد ، به مشتریان خود اعلام می کنند که دریافت پایان کار بر عهده مالک است و سازنده هیچ تعهدی نسبت به این مسئله ندارد. باید در نظر داشته باشید پایان کار ، اصلی ترین بخش فرآیند ساخت و ساز خانه ها می باشد و در صورتیکه سازنده نتواند برای ملکی که ساخته است ، پایان کار دریافت کند ، موظف است تمامی مراحل را از ابتدا انجام دهد.  از این رو مالکین باید در نظر داشته باشند در زمان عقد قرارداد ،مسئولیت دریافت پایان کار ساختمان را به سازنده بدهند و او را موظف به انجام این کار کنند.

در اصل ، گواهی پایان کار نشان می دهد که می توانید سند شش دانگ خانه خود را دریافت کرده و امکان خرید و فروش آن نیز برای شما مهیا می باشد. از سوی دیگر ، تنها در صورتی می توانید تنظیم صورت مجلس تفکیکی را انجام دهید که گواهی پایان کار ساختمان خود را دریافت کرده و از شهرداری تایید نهایی را گرفته باشید. نکته مهمتر در مورد پایان کار ساختمان در مورد انشعابات آب و گاز می باشد که این امکان وجود دارد به دلیل عدم صدور گواهی پایان کار ، شما نسبت به دریافت یکی از انشعابات با مشکلات زیادی روبرو شوید.

 

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

اشخاص زیادی عنوان می‌کنند دریافت پایان کار ساختمان هزینه ثابتی دارد و آنها می توانند با مبلغی بسیار ناچیز نسبت به مبالغ دیگر ، پایان کار ساختمان را دریافت کنند. برای این دسته از افراد باید اعلام کنیم پایان کار ساختمان تحت تاثیر عواملی همچون تعداد طبقات ، متراژ خانه ، تخلفات صورت گرفته و عوامل محیطی و ساختمانی دیگر متغیر می باشد و نمی توان قیمت ثابتی را برای دریافت پایان کار ساختمان در نظر گرفت.

پایان کار ساختمان چیست؟

استعلام پایان کار ساختمان

به لطف گسترش روز افزون دولت الکترونیک ، امروزه مالکین می توانند با در دست داشتن شناسه ملک خود به وبسایت urban.tehran.ir  مراجعه کرده و نسبت به دریافت پایان کار ساختمان خود اقدام نمایند. علاوه بر این ، پیشنهاد می‌شود کسانی که قصد دارند ملکی را خریداری کنند ، پیش از انجام هرگونه معامله ای ، اطلاعات سند را در این سایت وارد کرده و نسبت به صحت پایان کار آن اطمینان حاصل کنند.

 

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم

به منظور این که مالکین و یا سازندگان بتوانند گواهی پایان کار ساختمان خود را دریافت کنند ، باید پس از اتمام ساخت ساختما با در دست داشتن مدارک اعلام شده توسط شهرداری ، نسبت به دریافت این گواهی اقدام نمایند. در ادامه قصد داریم برای شما همراهان همیشگی ، توضیحات دقیقی در مورد فرایند و مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی پایان کار را ارائه نماییم.

 

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان

به منظور این که مالکین بتوانند گواهی پایان کار ملک خود را دریافت کنند ، باید مجموعه ای از اسناد را در دست داشته و سپس به شهرداری مربوطه مراجعه کنند. در نظر داشته باشید  در راستای سهولت انجام کار ، باید پس از اتمام تمامی فرایند ساخت ، نسبت به دریافت گواهی پایان کار اقدام نمایید.

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اگر مالک اصلی فوت کرده باشد، اصل و کپی انحصار وراثت و کپی شناسنامه وراث
  • اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
  • اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
  • ارائه کارت سازه، کلیه گزارشات مرحله‌ای و برگه اتمام عملیات ساختمانی؛ همچنین در ساختمان‌های نوساز، ارائه تأییدیه استاندارد برای آسانسور
  • اصل و کپی پروانه ساختمان
  • نقشه معماری ملک دارایی با مهر شهرداری منطقه به همراه CD

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

در حالتی که سازندگان در حین ساخت ساختمان ، تخلفاتی را انجام نداده باشند ، دریافت گواهی پایان کار ساختمان ،کار آنچنان سختی نخواهد بود و می توانند پس از گذراندن سه مرحله بسیار راحت ، گواهی پایان کار ساختمان خود را دریافت کنند. در ادامه قصد داریم همراه با شما نگاهی به مراحل دریافت گواهی پایان کار آپارتمان ها انداخته و شما را در این راستا کمک کنیم.

تشکیل پرونده

اولین قدم برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان ، مراجعه به شهرداری و ثبت درخواست است.  پس از اینکه درخواست خود را ثبت  کردید ، پرونده هایی برای ساختمان شما تشکیل می شود و موظف هستید عوارض نوسازی ساختمان جدید را پرداخت نمایید.  در این بخش ، شهرداری از شما میخواهد مدارکی همچون سند مالکیت رسمی، نامه درخواست به شهردار برای اخذ دستور، فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه را ارائه داده و نسبت به تعیین وقت برای بازدید کارشناس اقدام نمایید.

تعیین تخلف

این مرحله از دریافت گواهی پایان کار ، بسیار چالش برانگیز می باشد و کارشناسی از طرف شهرداری برای ارزیابی ساختمان انتخاب می شود. در صورتی که ساختمان شما تخلفی نداشته باشد ، کارشناس اجازه دریافت پایان کار ساختمان را به شما اعلام می کند و می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن پایان کار خود را اخذ نمایید. دریافت پایان کار در این مرحله منوط به دریافت برگه رسید عوارض و گزارش ناظر می باشد. ولی اگر ساختمان شما دارای تخلفات مختلفی باشد ، پرونده ساختمان به ماده صد ارجاع داده میشود و شما باید هزینه تخلفات را در 100 روز پرداخت کرده یا نسبت به تخریب ملک اقدام نمایید.

پایان کار ساختمان

زمانی که مالک ساختمان  تمامی مراحل کارشناسی و پرداخت جرایم را سپری کرد ، می تواند با در دست داشتن مدارکی که پیش از این به آن ها اشاره شد ، و همراه داشتن مدارک لازم جهت اخذ سند ،نسبت به دریافت پایان کار ساختمان اقدام کند .

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

تغییر کاربری ملک، انواع و هزینه و نامه درخواست

کدام تغییرات در ساختمان نیاز به اجازه شهرداری دارند؟

Loading

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن