پتینه کاری روی دیوار

پتینه کاری روی دیوار چگونه است؟ انواع روش ها

وقتی برای یک سفر گردشی به شهر رم رفته بودم، نقش و نگارهایی که در سقف و اطراف کلیساها خود نمایی می کردند به حدی زیبا بودند که به کلی من را محصور کردند. وقتی از لیدر تور پرسیدم، او در توضیحات خود عنوان کرد که سبک پتینه کاری ایتالیا با ایران که در اصفهان و شیراز مورد استفاده قرار می گرفته، بسیار متفاوت بوده و دلیل عدم تشخیص این مسئله برای من همین بود. در ایران، امروزه پتینه کاری بیشتر بر روی دیوارها کار می شود و فضای ساده رنگ های روغنی و پلاستیکی را به کلی تغییر می دهد. امروز در وب سایت هومتیک قصد داریم همراه با شما نگاهی به پتینه کاری انداخته و بخش های مختلف را با شما ارزیابی کنیم.

 

پتینه چیست؟

پتینه به لایه نازکی گفته می شود که بر روی سطح مواد مختلف مانند فلز، چوب یا سنگ به دلیل قرار گرفتن در معرض عناصر در طول زمان تشکیل می شود. این لایه اغلب نتیجه اکسیداسیون، خوردگی یا سایر فرآیندهای طبیعی است و می تواند ظاهر متمایز و هوازده را به جسم بدهد. پتینه به دلیل ویژگی های زیبایی شناختی آن ارزشمند است، زیرا می تواند شخصیت و عمق را به سطوح اضافه کند و به آنها حس تاریخ و سن بدهد.

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری به استفاده از ابزار و تکنیک های مختلف برای افزودن یک لایه نازک رنگ یا بافت به سطح یک شی اشاره دارد. هدف از پتینه کاری، اصافه کردن جلوه های تاریخی و زیبایی شناختی به یک سطح و وسیله است. علی رغم اینکه پتینه کاری در هر سطحی مانند ظروف و مجسمه انجام می گیرد، ولی در ایران بیشتر با دیوارهای خانگی و ساختمانی همراه بوده است. هنرمندان و صنعتگران از مواد شیمیایی، رنگ‌ها یا مواد دیگر برای شبیه‌سازی فرآیندهای طبیعی پیری و هوازدگی که منجر به پتینه می‌شود، استفاده می‌کنند. اگر بخواهم مثال واضحی از پتینه کاری به شما بزنم از نقش و نگارهایی باید بگویم که در متروی تهران در طی چندین سال گذشته رواج پیدا کرده و رنگ و بوی خاصی به این فضاها می دهند.

 

مواد پتینه چیست؟

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد، پتینه یکی از روش های کار بر روی سطح است که در ایران قدمت آن به قرن ها قبل باز می گردد. در صورتی که قصد دارید در این حوزه کار کنید، باید برخی از ابزار را در دست داشته و سپس نسبت به انجام فرایند اقدام کنید. از مهم ترین مواد می تواند به موارد پیش رو اشاره کرد؛

  • ماژیک
  • شابلون یا طرح نیمه آماده ای که در نظر دارید
  • کاتر
  • خمیر پتسنه و یا بسکت
  • کاردک
  • قلم موی زبر
  • پرایمر
  • رنگ اکلریلیک
  • ورقه های مورد نیاز معمولا نقره و طلا

مزایای پتینه‌ کاری روی دیوار

پتینه یک هنر است و زمانی که ما از هنر صحبت می کنیم دیدها از یک فرد به فردی دیگر متفاوت است. ولی اگر بخواهیم در مورد مزیت های این سبک هنری صحبت کنیم، اولین مورد مهم روح بخشیدن به خانه است که سبب می شود ماهیت جدید به خانه شما داده شود. از جمله مزیت های مهم دیگر می توانید به موارد پیش رو اشاره کنید؛

 

محافظت: پتینه می تواند از اجسام فلزی در برابر خوردگی و هوا محافظت کند. به عنوان مثال، یک لایه پتینه بر دیوار خانه شما سبب می شود در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و از ترک خوردگی جلوگیری کند.

 

زیبایی شناسی: پتینه می تواند از نظر زیبایی شناسی جذاب باشد، به عنوان مثال، یک پتینه ساده می تواند ظاهری کسل کننده به خصوص در اطراف لبه های دیوار ایجاد کند. به لابی برج های مجلل (لابی ساختمان های ایزدیار) دقت کنید طراحان با استفاده از طرح های مختلف توانسته اند نمایی زیبایی به خانه عرضه کنند.

 

بدون مواد شیمیایی خطرناک: یکی از حسن های اصلی بکارگیری پتینه بر روی دیوار، عدم استفاده از مواد شیمیایی خطرناک است. به همین دلیل شما می توانید به کودکان خود اجازه دهید با سادگی با آن ها بازی کنند

 

رنگ آمیزی آسان: رنگ پتینه را می توان در آینده به راحتی رنگ کرد.

 

انواع روش های پتینه کاری روی دیوار

یکی از مزیت های اصلی پتینه کاری بر روی دیوار، وجود تکنیک های متفاوت است که سبب می شود بتوانید بر اساس دیوار خانه و دکوراسیون بهترین طرح را برای خود انتخاب کنید. از مهم ترین روش های استفاده از پتینه بر روی دیوار می توانیم به موارد پیش رو اشاره کنیم.

 

پتینه ‌کاری با اسفنج

اصلی ترین روش پتینه کاری بر روی دیوار است که بیشتر هنرمندان به دلیل راحتی و مدت زمان کم آن را اجرا می کنند. در این سبک معمولا ابتدا با استفاده از یک اسفنج، سطوح دیوار صاف می شود و سپس بر روی دیوار رنگ زده می شود. به دلیل استفاده از اسنفج در مراحل است که به آن پتینه کاری به اسفنج گفته می شود.

پتینه ‌کاری با اسفنج 

پتینه‌ کاری با ورق زینتی

یکی از روش های سنتی در پتینه کاری استفاده از ورق های زینتی مانند طلا و نقره است. در این روش هنرمند ورقه ها را به نحوی مورد استفاده قرار می دهد که نقش و نگار آن بر روی دیوار مجسم شده و فضا را به آن صورت تزئین می کند

پتینه‌ کاری با ورق زینتی

پتینه ‌کاری با پارچه

یکی از سبک های پتینه کاری است که در ایران بسیار محبوب می باشد و از دیرباز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در این تکنیک، هنرمند از یک پارچه برای پخش کردن رنگ پتینه استفاده می کند، ولی باید دقت زیادی در حین استفاده به خرج دهد. تکنیک های مختلفی را می توان با استفاده از پارچه مورد نظر به کار گرفت ولی شاید پخش کردن ضربه ای رنگ، مهم ترین تکنیک باشد.

 

تکنیک رنگ ‌برداری

در این روش که چند وقتی است بسیار محبوب شده، هنرمند با استفاده از وسایل مختلف رنگ ها را از روی دیوار برداشته و حس و حال سنتی و نوستالژی به خانه می دهد. استفاده از این تکنیک در فضاهای اداری بسیار رایج است.

 

پتینه ‌کاری با استفاده از خمیر تکسچر

رایج ترین سبک پتینه کاری است که بیشتر در سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این سبک از پتینه کاری، هنرمند با استفاده از قاب ها و یک کاردک خمیر تکسچر را در طرح های مد نظر اجرا می کند.

 

کاربردهای مختلف پتینه‌ کاری

تا به حال گلدان های بسیار زیبایی که به شکل های مختلف هستند را دیده اید؟ این سبک که به گلدان ها جلوه بسیار زیبایی می دهد، بخشی از طرح های پتینه کاری است که حس قدیمی بودن را القاء می کند. به صورت کلی پتینه کاری بر روی سطوح مختلفی اجرا می شود و می تواند جلوه های خاصی را به آن ها ارائه می دهد. از مهم ترین کاربردهای پتینه کاری می توان به موارد پیش رو اشاره کرد؛

  • از بین بردن کهنگی چوب ها و ایجاد طرح های مختلف
  • ایجاد جلوه جدید به ظروف سفالی
  • از بین بردن خوردگی ظروف مسی
  • ایجاد نقش های رنگین بر روی دیوار

 

کلام آخر

پتینه کاری یکی از قدیمی ترین هنرهای ایرانی ها است که الهام گرفته شده از کشور ایتالیا می باشد. با وجود اینکه قرن ها در ایران این هنر مورد استفاده قرار گرفته است، ولی امروزه رنگ و بوی خاصی به خود گرفته و به صورت مختلف اجرا می شود. در این مقاله تلاش شد برای شما اطلاعات کوتاهی به شما داده شده تا بتوانید برای زیبا کردن خانه از آن ها استفاده کنید

 

مطلب های پیشنهادی:

روش های از بین بردن انواع لکه روی دیوار

بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان کدام است؟

معرفی انواع دیوارکوب ، هزینه و قیمت

Loading

امتیاز شما به این صفحه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن