طرز کار لامپ سنسور دار چیست

چراغ سنسوردار چیست؟ معرفی انواع چراغ سقفی و دیواری

از آنجایی که بسیاری از  افراد، دیگر قادر به پرداخت هزینه برق نیستند، تکنولوژی به کمک آنها آمده و تلاش می‌کند با معرفی سیستم‌های جدید امکان صرفه‌جویی در مصرف برق را فراهم کرده و شرایطی را ایجاد کند تا شما به صورت ناخودآگاه کمتر از جریان برق استفاده کنید. یکی از بهترین و کارآمدترین راهکارهای تکنولوژی، معرفی چراغ‌های سنسوردار است که بر اساس حرکت شما، تشخیص می‌دهد جریان برق به لامپ‌ها را خاموش کرده و میزان مصرف را تا حد زیادی کنترل کند. از این رو در این بخش قصد داریم همراه با شما نگاهی به کلیات چراغ سنسوردار انداخته و کمک کنیم بهترین تصمیم را در هنگام خرید این چراغ‌ها اتخاذ کنید.

 

انواع چراغ سنسوردار

یکی از حسن‌های استفاده از چراغ سنسوردار، حق انتخاب متعدد شما است که می‌توانید بر اساس نیاز، بهترین نمونه‌ها را برای خانه خود خریداری کنید. در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین گزینه‌های چراغ‌های سنسوردار را معرفی کنیم:

 

چراغ سقفی سنسوردار طلقی

پیش از اینکه این بخش را مطالعه کنید، به راهرو و لابی خانه خود سری بزنید، مشاهده می‌کنید که در سقف، لامپ‌هایی قرار گرفته که با کوچک‌ترین حرکت شما جریان برق در آنها فعال شده و نور به تمامی بخش‌ها منتشر می‌شود. لامپ‌های سنسورداری که در سقف قرار می‌گیرند، معمولاً به دو شیوه طلقی و شیشه‌ای هستند که بر اساس نیاز و شرایط محیطی، برقکار یکی را انتخاب می‌کند. جنس این لامپ‌ها از پلاستیک و یا طلق مقاوم بوده و در کنار آن سنسورهای حرکتی استفاده می‌شوند که با تردد شما لامپ روشن می‌شود.

چراغ سقفی سنسوردار طلقی

چراغ سنسوردار سقفی فلز شیشه

یکی از بهترین نمونه های چراغ های سنسوردار سقفی است که بیشتر به دلیل زیبایی که دارد، در میان افراد محبوب شده است. این چراغ ها که با قابلیت ضد زنگ روانه بازار می شوند، بیشتر شبیه حباب های سنتی هستند که از دیر باز در ایران ساخته شده و برای حفاظت از لامپ ها مورد استفاده قرار می گیرفت. حسن استفاده از این چراغ های شیشه ای، برد نسبتا زیادی حسگر ها نسبت به چراغ های طلقی است که از 50 تا 12 متر متغیر می باشند.

چراغ سنسوردار سقفی فلز شیشه

چراغ سنسوری دیواری

دو نمونه قبلی که در مورد آن ها صحبت شد، مربوط به چراغ های سنسوردار سقفی بود. ولی در این بخش قصد داریم با شما در مورد یکی از نمونه های دیواری صبحت کنیم. این سنسورها که عملکردی همانند چراغ های گازی دارند، بر روی سقف قرار می گیرند و نسبت به حرکت، به شدت حساس هستند. یکی از دلایلی که سبب می شود این سبک از چراغ ها بسیار محبوب شوند، بحث تنوع طراحی است که در چراغ های سقفی کمتر با این مسئله مواجه هستیم.

چراغ سنسوری دیواری

کاربرد چراغ های سنسوردار

اگر درست به یاد داشته باشم، اولین باری که با چراغ های سنسوردار آشنا شدم، به کلاس حرفه و فن راهنمایی باز می گردد که در آن زمان به ما گفته شده بود چراغ های جاده ها و اتوبان ها به وسیله دستگاهی به نام فوتوسل در شب روشن می شوند. در اصل، همین رویکرد بود که سبب شد پس از چندی استفاده از چراغ های سنسوردار در خانه ها باب شود. اصلی ترین دلیلی که باعث شد افراد به سمت استفاده از این سیستم ها بروند، صرفه جویی در مصرف برق بود. ولی بعد از مدتی دلایل دیگر نیز برای بکار گرفتن از این سیستم پیدا شد. امروزه چراغ های سنسوردار، بخش مهمی از خانه های هوشمند را تشکیل می دهند که به لطف آن ها دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن دستی لامپ ها نیست.

 

اجزای تشکیل دهنده چراغ سنسوردار

علی رغم اینکه انواع مختلفی از چراغ های سنسوردار در دنیا وجود دارد، ولی تمامی آن ها از یک سیستم مشترک استفاده می کنند و به منظور اینکه درست کار کنند، باید این سیستم ها را به درستی مونتاژ کنید. از جمله به مهم ترین بخش های تشکیل دهنده یک چراغ سنسوردار، می توانیم به موارد پیش رو اشاره داشته باشیم:

  • کفی
  • رویه
  • سرپیچ
  • سیم
  • لنز
  • سنسور
  • برد الکترونیکی
  • ولوم و پتانسیومتر

 

طرز کار لامپ سنسور دار

بر اساس نیازی که محیط و کاربر دارد، برق کار وظیفه دارد بهترین چراغ سنسوردار را برای خانه انتخاب کند. به عنوان مثال در بسیاری از مناطق کشور استرالیا، امکان استفاده از سنسورهای انسداد سیگنال به دلیل شرایط محیطی میسر نمی باشد و برق کارها معمولا از سنسورهای تشخیص حرارت بهره می گیرند. تحت تاثیر اهمیت این موضوع، قصد داریم در این بخش برای شما برخی از مهم ترین گزینه ها را مورد بررسی قرار دهیم:

 

سنسورهای تشخیص حرارت

یکی از پر کاربردترین سیستم های سنسوری، استفاده از حرارت برای راه اندازی جریان برق است. اگر سنسور، تغییر ناگهانی دما را تشخیص دهد، مثلاً یک جسم که از جلوی آن عبور می کند، چراغ ها روشن می شوند. این سبک از حسگرها معمولا در فضاهایی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن تنها تردد انسان صورت می گیرد و در آن حیوانات و دیگر موجودات دیگر تردد بسیار کمی دارند.

 

سنسورهای انسداد سیگنال

نوع دیگری از فناوری تشخیص حرکت وجود دارند که سیگنال های مسدود شده را تشخیص می دهد. هرگاه چیزی از جلوی سنسور عبور کند، سیگنالی را که سنسور منتشر می‌کند، مسدود می‌کند و به چراغ‌ها اجازه می‌دهد متوجه شوند که حرکتی وجود دارد و زمان روشن شدن آنها فرا رسیده است. این نوع سنسورها معمولا در فضاهای صنعتی و تجاری بسیار محبوب هستند و نسبت به آلودگی، کمترین واکنش را دارند.

 

سنسورهای تغییر نور

آشکارسازهای تغییر نور، نور محیط را ردیابی می کنند و هر زمان که یک تغییر بزرگ در نور را تشخیص دادند، چراغ های شما را روشن می کنند. این نوع لامپ آشکارساز حرکت در اتوبان ها و جاده ها بسیار پرکاربرد هستند و با شب شدن به صورت خودکار تمامی چراغ ها را روشن می شوند.

 

مزایای چراغ سنسور دار چیست؟

چراغ‌های سنسور دار چندین مزیت را در راستای امنیت، بهره‌وری انرژی و راحتی بیشتر، به کاربران ارائه می دهند. این چراغ‌ها مجهز به حسگرهای حرکتی هستند که حرکت در مجاورت خود را تشخیص داده و با نزدیک شدن شخصی، به طور خودکار روشن می‌شوند. این کاربرد به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر مزاحمان احتمالی عمل می کند و ایمنی کلی در اطراف یک ملک را افزایش می دهد. علاوه بر این، چراغ‌های سنسور دار تنها با فعال شدن در صورت نیاز، به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کنند و استفاده غیر ضروری را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر از آنجایی که کاربران، نیاز ندارند برای روشن شدن ضربه ای به پریز بزنند، استفاده از آن ها نسبت به دیگر چراغ ها بسیار ساده و راحت می باشد.

 

مطالب مرتبط:

معرفی انواع کلید برق در ساختمان ها

دیمر لامپ چیست؟ کاربرد آن در ساختمان ها

بهینه سازی مصرف برق در ساختمان

Loading

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن