هزینه تعمیر آسانسور همکف

آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟

با گسترش زندگی شهرنشینی و ساخت و ساز ها در زمینه ی برج ها و مجتمع های مسکونی ، دیگر شاهد خانه های ویلایی و حیاط دار در سطح شهر ها نیستیم . یکی از نشانه های زندگی شهرنشینی وجود آپارتمان ها و برج های مسکونی می باشد . برج ها و آپارتمان های مسکونی به دلیل اینکه دارای طبقات زیادی می باشد که دسترسی به این طبقات از طریق پله دشوار می باشد پس بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از سیستم آسانسور می باشد . وجود آسانسور در آپارتمان باعث می گردد که ساکنین آپارتمان توسط آن از طبقه ی همکف به طبقات دلخواه خود انتقال پیدا کنند . وجود سیستم آسانسور در ساختمان همواره دارای چالش ها و دغدغه هایی می باشد که مدیر ساختمان همراه ساکنین طبقه همکف دارد . برخی از ساکنین طبقه همکف گمان می کنند که به دلیل استفاده نکردن آنها از سیستم آسانسور ساختمان ، دیگر در هزینه های آن نیز سهیم نمی باشند . در این مقاله به این موضوع می پردازیم تا بدانیم که آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟

تعمیر و نگه داری آسانسور در آپارتمان

آسانسور به دلیل این که بطور روزمره مورد استفاده ساکنین قرار می گیرد خطراتی را به دنبال دارد. گاها این استفاده مکرر از وسایل باعث خرابی در برخی قطعات می شود که خطر آفرین است. در چنین حالتی مدیر ساختمان باید بصورت دوره ای برای نظارت و بازرسی آسانسور با یک شرکت مورد تایید قرارداد ببندد. این شرکت وظیفه دارد بصورت ماهیانه یا هر دوماه یکبار به ساختمان سربزند و آسانسور را بازرسی کند. دلیل این امر آن است که ممکن است در دوره بازدید یا سهوا یا عمدا برای آسانسور مشکلی جدی ایجاد شود. شرکت طرف قرارداد در صورتی که بازدید خود را به درستی انجام ندهد یا در موعد مقرر سرکشی نکند مسئول اتفاقاتی ست که ممکن است برای ساکنین توسط آسانسور بیوفتد.

تعمیر آسانسور نیز باید توسط متخصصین انجام بگیرد. مدیر باید یکی از بهترین شرکت های آسانسور را برای تعمیر دعوت کند و هزینه آن را از شارژ ساختمان پرداخت نماید. این شرکت باید تضمین نماید که تعمیرات آسانسور بدرستی صورت گرفته و قابل بهره برداری می باشد. هزینه تعمیر و نگه داری آسانسور از شارژی پرداخت می شود که توسط مدیر از ساکنین اخذ شده است. این هزینه گاها مورد اختلاف قرار می گیرد. معمولا ساکنین طبقه همکف یا اول که از آسانسور استفاده ای ندارند در پرداخت این هزینه مشکل دارند.

 

وظیفه ساکنین طبقه همکف در پرداخت هزینه های تعمیراتی آسانسور چیست ؟

آسانسور جزء لوازم ضروری در یک آپارتمان می باشد که وظیفه انتقال افراد به طبقات مختلف ساختمان را بر عهده دارد . در بیشتر حالات در خصوص پرداخت حق شارژ آسانسور بین ساکنین طبقه همکف و سایر ساکنین اختلاف بوجود می آید . برای شما که این مقاله را مطالعه می کنید ، ممکن است این سؤال پیش آمده باشد که آیا ساکنین طبقه همکف می‌توانند از پرداخت هزینه‌ های آسانسور خودداری کنند ؟ طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌ های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن ، قابل پذیرش نیست .

 

تکلیف ساکنین طبقه همکف که از آسانسور استفاده نمی کنند چیست ؟

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان ‌ها و قوانین آسانسور ، پرداخت حق شارژ ساختمان‌ ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده و عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت و یا عدم پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد . حق شارژ ساختمان ربطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه ‌های قسمت های مشترک هستند . حق شارژ وظیفه ای بر گردن تمام اهلی ساختمان است . بنابراین ساکنین طبقه همکف ساختمان نیز باید در زمینه هزینه ی تعمیرات آسانسور و حق شارژ آن سهیم باشند .

 

تعیین حق شارژ ماهیانه آسانسور

ساکنین یک مجتمع مسکونی در قبال دریافت خدمات و امکانات مختلف در ساختمان ، مبلغی را به عنوان شارژ ماهیانه پرداخت می کنند . آسانسور ساختمان نیز جزء آن بخش هایی می باشد که باید بصورت ماهیانه مبلغ شارژی را برای آن اختصاص داد تا بوسیله ی مبالغ جمع آوری شده به مشکلات آسانسور رسیدگی شود . حق شارژ آسانسور در قالب حق شارژ ماهیانه کل ساختمان به دو روش قانونی و قراردادی از ساکنین دریافت می شود . در روش قانونی حق شارژ به طور یکسان بین واحد های ساختمان تقسیم بندی می شود و تمام ساکنین ملزم به پرداخت مبالغ می باشند که هزینه شارژ آسانسور را نیز شامل می شود . در روش دوم بین ساکنین ساختمان توافق می شود که ساکنین طبقه ی همکف شارژ ساختمان را بطور کامل پرداخت کنند ولی در زمینه پرداخت حق شارژ آسانسور نصف مبلغ را بپردازند .

 

نتیجه گیری

در بیشتر مجتمع های مسکونی هزینه های شارژ ساختمان بصورت کلی دریافت می شود اما در برخی دیگر هزینه ها بصورت تفکیک شده دریافت می شود . در این گونه مجتمع ها ممکن است از برخی طبقات بعضی از هزینه ها بطور کامل دریافت نشود مثل هزینه شارژ آسانسور که از طبقات همکف بصورت نصف مبلغ دریافت می شود . با این حال نمی توان گفت که طبقه اول یا همکف که از آسانسور کمتر استفاده می کنند یا اصلا استفاده نمی کنند شارژ پرداخت نکنند. با نظر مجمع عمومی و مدیریت ساختمان و اتفاق نظر بین ساکنین می توان در مبلغ شارژ مربوط به آسانسور تجدید نظر کرد.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که آسانسور جز مشاعات می باشد و هزینه آن بر دوش همه ساکنین و مالکین است. زیرا که همه در استفاده از آن سهم دارند و کسی نمی تواند دیگری را از استفاده از آن منع کند. در ضمن استفاده نکردن از آن نیز مانع نمی شود تا شارژ آن پرداخت نشود. این مورد ربطی به حضور داشتن یا نداشتن ساکنین در ساختمان ندارد. در مواردی که طبقه همکف ادعا دارد که هیچ استفاده ای از آسانسور ندارد باید قانون مشاعات ساختمان را به وی گوشزد کرد.

مدیر ساختمان وظیفه بیمه کردن آسانسور را دارد. اگر آسانسور بیمه نشود و خسارتی به کسی وارد شود مسئول پرداخت خسارت خود مدیر ساختمان می باشد. همچنین مدیریت باید با یک شرکت آسانسور که مورد تایید استاندارد ایران باشد قرارداد بازرسی ببندد. این بدان جهت است که بصورت دوره ای تمام آسانسور بازدید شود و از خطرات احتمالی جلوگیری نماید. نکته قابل توجه در آن بخش امنیت ساکنین در آسانسور است که باید در آن دوربین و بلندگو تعبیه شود.

 

 

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

 

Loading

4/5 - (5 امتیاز)

۲ در مورد “آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟”

  1. محمدحسن اسفندیاری

    سلام وقت بخیر بنظر بنده کسانیکه از اسانسور استفاده میکنند محاسبه شارژ بدین گونه باید باشد. مثلا هزینه شارژ یک آپارتمان ۵ طبقه ۷ واحدی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارمیباشد. طبقه اول رفت وبرگشت میشه ۶متر ودینام ۳ فاز مثلا ۱آمپر انرژی مصرف کرده اما طبقه ۵ رفت وبرگشت ۳۰ متر و۵ برابر طبقه اول انرژی مصرف کرده اگر عاقلانه ومنطقی برخوردکنیم نسبت به مصرفمون باید هزینه بدیم. مثلا طبقه اول ۱۰ هزارتومان وطبقه پنجم ۵۰ هزارتومان چراکه هم ۵ برابره طبقه اول انرژی مصرف کرده وهم اصتحلاکش ۵ برابره. در غیراینصورت هزینه جابجاییهایش را از جیب دیگران هزینه کرده تازه به تعداد نفرات اون واحد هم ربط داره شاید. واحد همکف ۲ نفر باشند وواحد ۵ چهار نفر باز دراینصورت تعداد تردد این نفرات ۲ برابره ۲نفر واحدهمکفه همانطورکه اب به تعداد نفراته رفت وامد هم باید به تعداد نفرات باشه. اگر به کسانیکه دراین قانونگذاری نقشی دارند گوش زدکنید شاید جوری قانون بزارند که کمتر از جیب دیگران هزینه کنیم. با تشکر

    1. مسئله فیزیک حل نکنید لطفاً کل دنیا این قانون در پرداخت شارژ آسانسور هستش یکم فرهنگ آپارتمان نشینی داشته باشید حتما طبقات منفی هم نیرو جاذبه زمین چون اعمال میشه فقط پول بالا آمدن رو بدهند چون پایین رفتن نیرو جاذبه کمک می‌کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن